Posten velger miljøvennlige kjøretøy der det egner seg i driften og der det gir god økonomi. Miljøregnskapet deres viser at overgang til miljøvennlige kjøretøy har redusert CO2-utslippene betydelig og samtidig spart konsernet for millionbeløp.

– Dette er en milepæl i vår miljøsatsing. Posten Norge er en av Nordens største transportvirksomheter og vi har et betydelig CO2-utslipp. Nå ser vi store effekter av våre tiltak, og innkjøp av nye el-biler bidrar sterkt til at vi når våre miljømål, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.

 

900 elektriske kjøretøy

Posten har totalt 3700 ruter fordelt over hele landet, og de nye bilene er mindre distribusjonsbiler som primært benyttes tettbygde strøk med mellomlange ruter. I løpet av de siste fem årene har Posten innført over 900 el-kjøretøy og elektriske traller for postdistribusjon. Det er stor spredning i kjørelengde, topografi og antall leveringer i hver av rutene. Det betyr også at det er forskjellige krav til hvilket kjøretøy som egner seg hvor.

– Vi bruker også miljøvennlig drivstoff i 200 av de større bilene, og kjøper kun nye kjøretøy med beste miljøstandard. Vår satsing på miljøvennlig logistikk og postdistribusjon fortsetter utover kjøpet av el-biler, understreker Mejdell.

 

Renault og Nissan

Posten er underlagt lov om offentlige anskaffelser, og Renault er valgt som primærleverandør av de nye el-bilene. Nissan er valgt som sekundærleverandør for et mindre antall biler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!