Nils Erik Langva

Timpex tyner tabellene

– Vi kan presentere en dataløsning som er en nyskapning i bransjen, og en liten revolusjon for oss selv, sier Lena B. Øien, ansvarlig for kundesenteret hos programvareleverandøren, Timpex.

– Ingen kunne levere et system som håndterer flyfrakt, sammen med bil og båt, integrert i samvirkende moduler. Men nå er vi invitert til å delta i utvikling av den manglende flymodulen. Da kommer den eneste løsningen på markedet som er bygd sammen på denne måten, sier Nesseth.

 Under besøk fra Logistikk & Ledelse forleden, var SG Logistics i full sving med implementering av Timpex TMS (Transport Management System), og dessuten den nødvendige opplæring.

– Siden SG Logistics ble startet, for om lag ti år siden, har vi holdt oss til en annen leverandør. Men denne leverandøren maktet ikke å vokse sammen med oss lenger, sier Nesseth.

– Vi tilbød utviklingshjelp, men de hadde ikke kapasitet. Firmaet vårt begynte med tre mann, og enkle løsninger var greit den gangen, og en tid fremover. Med hele verden som operasjonsområde, trenger vi nå programvare og dataløsninger som på en optimal måte matcher våre kunders behov for informasjon og dokumenthåndtering.

 

Investeringsvillige

– Mange kan levere IT-programmer. Når det gjelder Timpex, så festet vi oss ved at de har tett samarbeid med NTNU, samtidig som de er investeringsvillige med hensyn til nye løsninger, sier Nesseth videre. Han mener at IT i dag er så gjennomgripende og avansert under panseret, at leverandørene må ha nødvendige muskler og profesjonalitet.

– Dere var tidlig ute med virtualisering gjennom en skybaserte løsning.

– Vel, utkontraktering av serverkapasitet er vel og bra i mange tilfeller, Men heller ikke dette treet vokser inn i himmelen.

– Man er kanskje ille ute dersom all datakompetansen i eget hus også er ute?

– Jeg fraråder enhver å sette seg på bar bakke i så henseende. For med skyløsninger blir det fremdeles nedetid og problemer. Og skal man kunne føre en fornuftig dialog med leverandøren er det greit å vite hva man snakker om. I motsatt fall opplever man fort både ansvarsfraskrivelser og vansker med å skjønne hva som foregår.

Taksameteret går, og om dersom du skal bli fortalt alle ting fra nybegynnernivå, så vokser regningene.

Daglig leder i Timpex, Bård Indredavik, og key account manager Ragnhild Byrkjeland klargjør for nye kundefremstøt. Foto: Timpex

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!