EDI-Soft

ble grunnlagt i Norge i 1997 og har senere startet opp i Danmark, Sverige og Finland. Selskapet hjelper store og små bedrifter med å prosessere sine forsendelser via programvaren Consignor som skal gjøre det enklere, mindre tidkrevende og billigere for bedrifter å sende sine pakker.

Consignor samler alle transportører i et system, og inkluderer alle skritt i leveranseprosessen under en og samme plattform. Programmet støtter mer enn 250 transportører i Europa.

EDI-Soft har 112 ansatte, mer enn 10.000 kunder og hadde en omsetning i fjor på mer enn NOK 100 millioner.

– Kina er en stor utfordring, men vekstpotensialet er enormt. Det er derfor vi begir oss inn på det kinesiske markedet, forklarer Steffen Pasgaard i EDI-Soft.

Fei Wang er ansatt som EDI-Softs Country Manager i Kina.

Undersøkelser fra EDI-Soft viser at forsendelser av pakker i stor grad behandles manuelt i Kina, og ikke digitalisert slik som i Skandinavia. EDI-Soft er en programvareutvikler og leverandør som har spesialisert seg på levering av styringssystemer på dette området. Hittil har bedriften hatt sitt virke i Danmark, Norge, Sverige og Finland, men er nå klar til å gjøre en inntreden på det kinesiske markedet.

– Vi ser et enormt vekstpotensial for EDI-Soft i Kina. Kina er verdens største industrinasjon, så det er uunngåelig at levering vil bli digitalisert på et eller annet tidspunkt. Derfor er det akkurat rett tid for oss å gå inn i det kinesiske markedet nå, forklarer Steffen Pasgaard, Vice President i EDI-Soft.

 

Viktig med lokal forankring

Intensjonen er å bli markedsleder av styringssystemer for leveranser i Kina. Samtidig er EDI-Soft klar over det faktum at markedet og måten å drive virksomhet på er annerledes i Kina enn i Skandinavia.

– Det er ikke bare kulturen og språket som er annerledes i Kina. Vi trenger å forstå hvordan shipping, rederier og hele transportnettet samhandler med avsenderne. Vi tror på lokale folk med innsikt i programvare, bistått med kompetanse og støtte fra EDI-Soft i Skandinavia. Derfor ansatte vi nylig Fei Wang til å håndtere våre forretninger i Kina, sier Pasgaard som ser på de kinesiske utfordringene med stort pågangsmot.

EDI-Soft starter i Shanghai med Fei Wang som Country Manager og tar mål av seg å spise seg inn på markedet region for region.

 

Ingen tilsvarende firmaer i Kina

Ifølge Fei Wang finnes det ingen andre firmaer som EDI-Soft i Kina. Han er derfor svært spent på EDI-Soft sin inntreden og har stor tro på suksess.

– Kina er et enormt marked, der e-commerce og logistikk er i sterk vekst. Som eneste dedikerte aktør på markedet er EDI-Soft i stand til å øke produktiviteten på området ved å digitalisere dagens manuelle rutiner, mener han.

Hva fremtiden for EDI-Soft vil være i Kina er vanskelig å si, men Steffen Pasgaard er optimistisk:

– Uansett hva som skjer, så vil Kina være den utfordring som vil utvikle EDI-Soft mest. Om vi blir ti ganger større enn nå, kan jeg ikke svare på, men våre erfaringer fra Kina vil vi alltids kunne bruke i andre fremvoksende markeder, avslutter han.

Det er ikke bare kulturen og språket som er annerledes i Kina. EDI-Soft trenger å forstå hvordan shipping, rederier og hele transportnettet samhandler med avsenderne. Foto: Colourbox

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!