Europris

er en av landets største og raskest voksende lavpriskjeder med over 220 butikker. Selskapet omsatte i fjor for 4,7 milliarder kroner, har ca. 2500 medarbeidere, og eies av Nordic Capital Fund. Både sentrallager og hovedkontor ligger i Fredrikstad.

Exide Technologies er landets klart største leverandør av truckbatterier, med en markedsandel på rundt 50 prosent. Batteriene og ladere leveres hovedsakelig gjennom truckforhandler, men Tom Sjøli fremhever at de er mye ute hos sluttkundene og bistår med sin ekspertise. Foto: Henning Ivarson

Sonnenschein Lithium

Ifølge Exide Technologies har Sonnenscheins lithium-moduler lang levetid, høy energitetthet og er vedlikeholdsfrie, noe som reduserer sluttbrukerens eierkostnader betraktelig.

Sonnenscheins Battery Management System (BMS) sikrer optimal ytelse. Systemet muliggjør dessuten fjernovervåkning og diagnostisering, slik at brukeren har full kontroll og unngår unødig og kostbart vedlikeholdsarbeid.

Bruken av LFP-teknologi (lithium-jernfosfat) hevdes å gi et pålitelig system med en høyt antall sykluser.

 

Bruksområder

Lithium-batteriene egner seg til bruk i virksomheter med døgnkontinuerlig materialhåndtering der bruk av bly/syrebatterier forutsetter batteriskift, situasjoner som krever rask opplading og steder som stiller strenge krav til vekt og dimensjoner.

 

Egenskaper:

  • Rask oppladning / pauselading på én time
  • God ladeeffektivitet
  • Forseglet cellesystem med overtrykksventil
  • Ingen gassdannelse
  • Egnet til applikasjoner som er utsatt for høy belastning

 

Fordeler:

  • Slutt på reservebatterier/reservetrucker
  • Lengre driftstid, utnytter naturlige pauser til hurtiglading
  • Effektiv lading betyr lavere strømregning
  • Ingen vannpåfylling
  • Sanntidsdata forbedrer flåtestyringen
  • Fleksibel modulløsning som kan skreddersys kundens behov

Lithium-ion batteriene har egen 400 volts ladere på 150 Ampere som lader opp batteriet på bare én time. CAN-bus mellom lader og batteri holder separat oversikt over alle celler. Til sammenligning er laderne til bly/syre-batteriene på 60 Ampere og trenger åtte timer ladetid. Her blir ladingen kun styrt ut fra totalspenningen på batteriet og fanger ikke opp celler som henger etter. Foto: Henning Ivarson

Exide Technologies

er en av verdens største batteriprodusenter, med røtter tilbake til Electric Storage Battery Company som ble grunnlagt i 1888. Exidenavnet (forkortelse for Excellent Oxide) ble første gang tatt i bruk i år 1900 som produktnavn på batterier som ble utviklet til bruk i elektriske drosjer. Opp gjennom årene er en rekke kjente batteriprodusenter samlet under Exide Technologies, eksempelvis Tudor, GNB, Sonnenschein og norske Sønnak.

Exide Technologies AS er landets største batterileverandør. Virksomheten er delt i to; Industriavdelingen (GNB Industrial Power) og startbatteriavdelingen Transportation (Exide/Sønnak)

Et lithium-ion batteri har mange fordeler sammenlignet med et konvensjonelt bly/syre-batteri. Først og fremst kan det holde en truck i drift nærmest 24/7 bare ved korte pauseladinger. Dernest er det fullstendig vedlikeholdsfritt og krever eksempelvis ikke etterfylling av vann. Det kan heller ikke dyputlades og gasser ikke under lading.

Slikt sett kan man si at denne teknologien har stått for en liten revolusjon av truckbatterier, og den har da også stått sentralt både hos batteri- og truckprodusentene på CeMAT og andre internasjonale logistikkutstillinger i en årrekke. Likevel har det ennå ikke blitt noen markedsrevolusjon for å si det slik, og det skyldes i all hovedsak at brukerne er skremt av en høy anskaffelsespris.

 

Stor utskifting av truckparken

Europris er en av landets største lavpriskjeder med over 220 butikker. Selskapet har hele 200 trucker fordelt på fem lagersteder, hvorav de aller fleste er i drift på hovedlageret på Øra utenfor Fredrikstad.

149 av disse truckene byttes nå ut. For Stillimportør Andersen Truck er leveransen av 60 plukktrucker til Europris et like stort gjennombrudd på interntrucksegmentet som det var for Lindeimportør Hesselberg Truck da de leverte 90 trucker til Europris for åtte år siden. De har for øvrig gått helt til nå – to år lengre enn opprinnelig planlagt fordi brukeren var så fornøyd med dem. Denne gang skal Hesselberg Truck levere 89 Linde, inkludert reachtrucker, motvektstrucker, høytløftende sniler og vanlige sniler.

 

Svært gode erfaringer fra testperiode

Samtidig med denne store utskiftingen hos Europris skulle GNB Industrial Power, industridivisjonen til Exide Technologies, gjennomføre en europeisk brukertest av lithium-ion batterier.

Tom Sjøli, servicesjef i Exide Technologies AS, forteller at de her i landet spurte Hesselberg Truck om de ville være med og i så fall hvilken kunde de hadde som kunne passe til å delta i testen.

– Selv var vi også en pådriver for å få nettopp Europris siden vi hadde byttet ut 80 batterier hos dem for et par år siden og derfor visste at de var en stor truckbruker med intensiv drift over to skift, sier Sjøli.

Etter at Europris stilte seg positive til dette ble en av lastesnilene på Øra utstyrt med et Sonnenschein lithium-ion batteri.

– Trucken ble brukt på helt vanlig måte gjennom to skift fra kl. 6 på morgenen til kl. 22 på kvelden. Annenhver uke hentet vi ut data som ble sendt til Tyskland og analysert der. Da registrerte vi blant annet at de hadde hatt drift i opptil 13 timer uten lading i det hele tatt, og da de satte den på lading gikk det bare én time før batteriet var fullt oppladet igjen, forteller Sjøli. Han legger til at testdataene ikke kartla noen tekniske feil på batteriene, men de underbygget samtidig betydningen av at brukerne ved enhver anledning foretar korte pauseladinger. Også ASKO deltar i denne testen, men de startet noe senere og testperioden deres er ennå ikke avsluttet.

– Jeg skal innrømme at vi var ordentlig slemme med batteriet i testperioden, forteller Øystein Pettersen i vedlikeholdsavdelingen i Europris. – Ved et par anledninger gikk vi faktisk bak ryggen på truckfører som hadde satt trucken på pauselading og dro ut kontakten igjen slik at batteriet likevel ikke ble pauseladet, forteller han smilende. – Men selv om vi gjorde vårt beste for å stresse batteriet mest mulig, har vi bare gode erfaringer med lithium-ion, sier Pettersen, og får solid støtte på dette av vedlikeholdssjef Ole Nylende.

 

Tar høyde for tre skift

I dag arbeides det over to skift på lageret til Europris. Nylende vet ennå ikke om de må over på tre, men sier at de må ta høyde for det.

– Det er en rivende utvikling både på trucker, batterier og ladere. Vi er nødt til å være offensive og følge utviklingen. Derfor har vi nå lagt opp til to anbud i løpet av en femårsperiode – ett stort på rundt 150 trucker som vi har gjennomført nå og ett mindre på 50 trucker som vi skal gjennomføre om et par år. Nå har vi gått til anskaffelse av lithium-ion batterier på fem forskjellige trucktyper og det vil gi oss verdifulle data når vi skal ta en ny vurdering om to år.

– Og da vil kanskje lithium-ion være en del av kravspesifikasjonen i anbudet?

– Ja, det kan fort skje, sier Nylende som poengterer at Europris er blitt svært interessert i denne teknologien som sparer brukeren for både batteribytte og vedlikehold.

– Vi har valgt å ta denne kostnaden nå, så vil tiden vise hvordan prisene på lithium-ion utvikler seg og hva batterileverandøren gjør. Vi er gjerne med på leken videre.

 

Kan bli billigere på sikt

Harald Myhre, country manager i Exide Technologies AS forteller at lithium-ion er et stort satsingsområde for Exide, og GNB Industrial Power har en egen avdeling for dette i Tyskland som blant annet står for produksjonen av slike batterier.

– Samtidig er lithium-ion relativt nytt for oss her i Norge og vi er derfor helt avhengig av brukere som Europris som er villig til å gå i front og prøve ut ny teknologi.

Han legger ikke skjul på at anskaffelseskostnaden på et lithium-ion batteri kan være vesentlig høyere enn et tilsvarende stort bly/syre-batteri, men mener likevel at livslengde- og totalkostnadene kan bli lavere.

– Alternativet er jo å utstyre hver truck med to batterier, eller sågar tre hvis man har døgnkontinuerlig drift. I tillegg bortfaller tid til vedlikehold og strømkostnadene blir redusert gjennom mer effektiv lading. Laderne kan plasseres hvor som helst, gjerne utenfor pauserommet. Man slipper dermed å ha et eget laderom med vifter i forbindelse med gassing og man unngår å måtte avsette plass til ekstrabatterier.

– Akkurat det siste kan jeg skrive under på, sier Øystein Pettersen. – Det var en stund vi kjørte tre skift her, og da fylte vi et helt rom bare med batterier og måtte ha en egen mann på heltid for å holde kontrollen over disse.

 

Mange slurver med vannfylling

Tom Sjøli poengterer at et lithium-ion batteri krever at brukeren etablerer nye laderutiner.

– Kjører man tradisjonelt bly/syre skal du kun pauselade for å unngå dyputlading. Med lithium-ion må man ha en helt annen tankegang og pauselade så ofte som mulig. Står trucken, skal batteriet lades. Det er tommelfingerregelen.

– Ingen fare med å lade for ofte slik det eksempelvis er med lithium-ion batterier i en mobiltelefon?

– Nei, dette batteriet kan ikke lades i hjel, for å si det slik, sier Sjøli.

Men til tross for fordelene ved at batteriet holder seg på topp bare med disse korte pauseladingene, er det bortfallet av vannpåfylling som Pettersen ser aller mest frem til.

– Det forstår jeg godt, sier Sjøli. – Vannfylling er det som det syndes mest på blant brukere. Det ødelegger batteriet på sikt som bare blir dårligere og dårligere.

– Ja, det har vi dessverre erfaringer med. Her har det vært slurvet mye og jeg har brukt veldig mye av tiden min til å følge opp dette. Det ble gjerne til at truckførerne sa at "nestemann gjør det". Men på mange måter forstod jeg dem også. Hvis 25 truckførere skulle fylle vann samtidig, så gadd de rett og slett ikke det.

– På dette området hadde vi en bratt læringskurve. Da lageret ble tatt i bruk hadde vi bare én vannfyllingsplass. Nå har vi fem slike, sier Ole Nylende.

I tillegg har Europris etablert faste rutiner for vannpåfylling, og alle truckene er utstyrt med et klistremerke som opplyser hvilken dag det skal utføres. Pettersen viser oss at de også har også automatisk vannovervåking på flere av truckene. Det er levert av Exide og består av en liten enhet på batteriet med en diode som enten lyser grønt for ok nivå eller rødt hvis det er behov for vannfylling.

– Til tross for gode rutiner vet vi at det likevel slurves. Automatisk vannovervåking er ikke så vanlig blant norske brukere, men et godt supplement, sier Sjøli.

At vannpåfylling står sentralt hos Europris er derfor hevet over enhver tvil. Med innføringen av et nytt flåtestyringssystem får selskapet ytterligere et verktøy til å følge opp batteriene. Truck Connect er levert av Hesselberg Truck, og skal bidra til bedre kontroll over truckparken, både med tanke på serviceplanlegging og bruksanalyser.

Hovedlageret til Europris ligger på Øra utenfor Fredrikstad og er på ca. 30.000 kvm. Det ble tatt i bruk i 2007 og rommer grunnsortimentet til selskapets 220 butikker. Europris skifter for tiden ut 149 trucker, fordelt på 89 Linde og 60 Still. Foto: Henning Ivarson

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!