Fordelene med plastpaller kontra konvensjonelle trepaller er åpenbare. Først og fremst er de enkle å renholde og dermed mer hygieniske. I tillegg har plastpallene betydelig lengre levetid og er ca. 40 prosent lettere enn en trepall. De absorberer dessuten ikke væske slik at vekten er konstant. Rent arbeidsmiljømessig er det også et poeng at brukerne slipper å få fliser i hendene når de håndteres manuelt.

Hygieneaspektet har medført at enkelte bransjer lenge har stilt krav om å bruke plastpaller. Eksempelvis administrerer bransjeeide Norsk Lastbærer Pool (NLP) returordningen av slike innenfor dagligvare.

I snart tyve år har svenske IP-Group fokusert på å kostnadsredusere kundenes transporter gjennom smarte og miljøvennlige emballasjeprodukter. Nå har selskapet også etablert seg i Norge.

    

Et lukket kretsløp med pant

IP-Group har et bredt produktspekter som i all hovedsak er laget av resirkulerbar plast (polypropylen) som selskapet selv granulerer på fabrikken i Sverige.

Selskapet er mest kjent for "Miljøpallen" – en plastpall i standard EUR-størrelse, konstruert for en belastning på 1.000 kilo med en egenvekt på 16 kilo og med RFID som standard. Miljøpallen har en forventet levetid på seks til ti år. Materialet kan resirkuleres mange ganger (til nye miljøpaller) til kvaliteten ikke oppfyller selskapets høye standarder. Da males pallen ned og gjenbrukes til andre mindre kvalitetsfølsomme PP-produkter. Pallen kan også avslutte sin virksomhet gjennom kontrollert forbrenning. IP-Group gir for øvrig pant på kasserte eller brukte Miljøpaller, som i dag er på NOK 80 per stykk.

 

Stablingsbare

– For et nyetablert selskap på det norske markedet må det da være en kjempeutfordring å ta opp konkurransen med NLP?, spør vi.

– Det skal vi heller ikke gjøre. I NLP-systemet benyttes det en helt vanlig lastepall i plast. Vi tilbyr i stedet stablingsbare plastpaller som er svært plassbesparende ved returtransporter, forteller Geir Vidar Persen, salgsdirektør i IP-Group Norway.

Miljøpallen er konstruert for å kunne stables kompakt og som gjør det mulig å stable 24 i høyden i motsetning til 16 trepaller. Ettersom man på den måten kan laste betydelig flere paller, reduseres antallet lastebiler, lagerplass, transporter og karbonutslipp med hele 40 prosent. De stablede pallene er rette, stabile og lette å håndtere.

Selv om pallene delvis står ned i hverandre er det likevel nok plass til at truckgafler glir enkelt inn for å løfte ut ønsket mengde paller av en stabel. Dermed unngår man manuelle løft, noe som igjen skaper et godt arbeidsmiljø, forteller Persen.

 

Emballasjebesparende

Til miljøpallen tilbyr IP-Group flere forskjellige containere og veggløsninger. De kan leveres i kundetilpassede høyder, om ønskelig også utstyres med en lasteluke og suppleres med lokk, skillevegger og bunnplate. Ifølge Persen egner de seg godt til eksponering direkte i butikk og på den måten elimineres behovet for emballasje.

– Pallen kan kjøres direkte ut i butikklokalet og etter å ha fjernet en vegg er produktet ferdig profilert og klart til salg. Det er mye fokus på emballasje som er i ferd med å bli et skjellsord i mange sammenhenger. Det koster mye for kunden både å ha det og håndtere det, sier Persen.

Ved retur foldes veggene enkelt sammen og pallen får da en høyde på 180 mm.

 

Scanstar og WorldStar

For to år siden hedret Scandinavian Packaging Association (SPA) Miljøpallen med en Scanstar for beste nordiske transportløsning. I fjor tildelte WPO (World Packaging Organisation) miljøpallen en WorldStar i kategorien bærekraft. Begge juryene fremhevet de miljømessige og økonomiske gevinstene som vekt-/volumreduksjonen gir i transportsammenheng, men også når det gjelder lagringsplass.

 

Etter snart 20 år på det svenske markedet har IP-Group gått inn på det norske markedet. På bildet ser vi (fra venstre) Joakim Cedergren og Tobias Josefson fra moderselskapet og Geir Vidar Persen i IP-Group Norway som presenterte Miljøpallen på den store konferansen Transport & Logistikk på Gardermoen i oktober i fjor. Foto: Henning Ivarson

 

 

Tungt prosjektarbeid

Persen mener at svært få vareeiere går inn og regner på hva lastbærere egentlig koster.

– På hjemmesiden vår har vi derfor lagt ut en kalkyle hvor kundene kan gå inn og sette inn tall og se hvor mye de kan spare. Det kan være utrolig mye, hevder Persen.

Han forteller at konsulentbiten er veldig viktig for dem og at de alltid legger ned et stort arbeid med å analysere og evaluere kundens driftsmønster før de kommer frem til hvilken transport-/logistikkløsning som passer best og som deretter blir designet.

– Basert på dette presenterer vi et konsepttilbud som viser hvilke muligheter som ligger i konseptet og hvilke besparelser kunden kan oppnå. Alt som har med kalkyler, effektivitet og lønnsomhet blir generert her inne.

Så starter vi implementeringsprosessen, og den er viktig for oss for det er klart at kunden må ha en stor grad av trygghet for å gå over på en ny transportløsning. Det er alfa omega for å lykkes. Man kan ikke bare hive ut trepallen og sette inn en plastpall. Kunden er nødt til å begynne å tenke litt annerledes, sier Persen.

Han forteller at de er veldig opptatt av at dette blir gjort på en riktig måte.

– Vi har egne moduler for kundene våre der vi går inn og ser på Supply and Relationship Management. Vi har også et egenutviklet Lean & Green-konsept som trekkes inn, i tillegg til at vi legger veldig vekt på selve produktet for at kunden skal få den nødvendige tryggheten. Så er vi naturligvis veldig opptatt av returflyten. Vi har laget et eget konsept på hvordan en slik skal fungere. For selv om det er kunden selv som har ansvaret for det, går vi likevel tungt inn det det området også. Vi har eierskap i konseptet fra vi starter til kunden er i mål.

 

Starter med utleie

Anskaffelseskostnaden på plastpaller er langt høyere enn for trepaller, men IP-Group hevder at investeringen raskt blir tjent inn gjennom mer kostnadseffektive returtransporter.

– Likevel kan en slik investering sitte langt inne hos mange beslutningstakere og derfor lanserer vi nå et utleiekonsept hvor kunden kan leie pallen for en tre til fem års periode. Det betyr at de får lønnsomheten og effektiviteten ut fra dag én uten å måtte bekymre seg for likviditeten. Dette blir bygget opp rundt en pool som vi nå kommer til å dra i gang, forteller Persen.

For å få til det, legger han imidlertid ikke skjul på at de er avhengige av å få med seg en tung aktør i bransjen, eksempelvis en stor 3PL-aktør eller en samlaster.

– Så din våte drøm er kanskje å komme inn i eksempelvis Bringsystemet?

– Ja, eller PostNord, men vi har også et stort fokus på næringsmiddelbransjen.

 

IPG Tracking

IP-Group lanserer nå en webbasert logistikktjeneste der kunden kan få full kontroll over sin emballasje. Det kan være seg plastpaller, trepaller, plastkasser, rullebur etc.

– Gjennom et brukervennlig program der brukeren legger inn alle sine mottakere får man kontroll på hvor emballasjen til enhver tid befinner seg, om det savnes emballasje, om det er overskudd på emballasje og hvem som ikke har sendt emballasjen i retur, forteller Persen.

 

Pågen og Clas Ohlson sparer millioner

Den første store referansekunden til IP Group er den svenske bakerikjeden Pågen som gikk over til Miljøpallen for tre år siden. Ut fra bakeriene i Malmö og Göteborg sendes det årlig ut ca. 500.000 paller med bakevarer over hele Sverige og etter at de gikk over til de stablingskompakte plastpallene er de årlige returtransportene blitt redusert tilsvarende 250 vogntog.

I fjor gikk også Clas Ohlson over til Miljøpall som nå benyttes i Norge, Sverige, Danmark, England.

– Erfaringen fra Sverige er at de selskapene som har gått over til vår pall får en ROI på under to år og oppnår store logistiske gevinster. I løpet av ti år vil eksempelvis Pågen ha redusert kostnadene med hele 60 millioner kroner samtidig med at miljøet vil bli spart for over 1.500 tonn CO2-utslipp. Vi er derfor overbeviste om at dette er veien å gå for både transportører og vareeiere som ønsker å trekke ut effektiviseringsgevinster og øke lønnsomheten, avslutter Geir Vidar Persen.

Miljøpallen er konstruert for å kunne stables kompakt. Ettersom man på den måten kan laste betydelig flere paller, reduseres antallet lastebiler, lagerplass, transporter og karbonutslipp med hele 40 prosent. De stablede pallene er rette, stabile og lette å håndtere. Her ser vi to stabler på henholdsvis 18 Miljøpaller og 18 trepaller. Foto: IP-Group

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!