Optimera

Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 140 utsalgssteder, 2.000 ansatte og nærmere syv milliarder i omsetning.

Virksomheten innbefatter Optimera Proff, Optimera Handel, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk og kjedene Montér, Trend og Byggi. Optimera er en del av det internasjonale konsernet Saint-Gobain som har 193.000 medarbeidere i 64 land og er Europas største distributør av byggevarer.

Avtalen med DSV Road er kommet i stand etter en omfattende anbudsprosess hvor flere store aktører deltok. Den omfatter frakt av byggevarer til og fra Optimeras logistikkanlegg, proffsentre og byggevarehus i tre regioner hvor Optimera er representert. Avtalen gjelder ikke kranbilparken.

Logistikkdirektør Harald Johnsen i Optimera opplyser at DSV Road ble valgt etter en samlet vurdering av pris, driftsopplegg og leveringskvalitet.

 

Fra 18 til én partner

– Effektivisering og bedre servicenivå står høyt på dagsorden hos oss som i byggebransjen for øvrig. Mens vi tidligere hadde 18 lokale avtalepartnere, får vi nå én partner å forholde oss til. Gjennom dette har vi lagt grunnlaget for besparelser og et enklere driftsopplegg, sier Johnsen.

Avtalen vil representere mellom 15 og 20 prosent av Optimeras samlede transportomsetning. Som en del av avtalen vil logistikkselskapet sette inn Optimera-profilert transportmateriell som vil gjøre merkevaren godt synlig på norske veier. For å ivareta Optimera sitt behov, vil selskapet også inngå avtaler med lokale transportører.

DSV er en dansk virksomhet med kontorer i over 70 land. I kraft av et internasjonalt nettverk av partnere er DSV i stand til å levere transport- og logistikktjenester over hele verden, noe som gjør konsernet til en sterk leverandør på det globale markedet. DSV har ca. 22.000 ansatte og hadde i 2012 en omsetning på 45 milliarder danske kroner.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!