Linx blekkstråleskriver merker alle flasker på Roma med batch og best-før-dato.

På toppen kommer planlagte leieproduksjoner for andre mineralvannprodusenter, som også skal tappes og leveres. Da kreves det at all informasjon og merking er korrekt, og at utstyret er stabilt. Det er ACT som leverer løsningen for all merking: flaske, D-pak og pallemerking.

I følge daglig leder Marianne Bergersen (tredje generasjon i familiebedriften) fungerer samarbeidet veldig bra. ACT Logimark har et langt og godt leverandørforhold til Roma Mineralvannfabrikk. Det er mange år siden selskapet leverte Linx Blekkstråleskriver for merking av flaskene på tappelinjen, og de er stolte av at Roma i høst valgte dem på nytt da behovet for softwareløsning kombinert med etikettering (print & apply) kom.

 

IT og maskiner hånd i hånd

Salgssjef Espen Øverbø forteller at det er utviklingsavdelingen i ACT som skal ha mye av æren for at de sikret seg denne leveransen og installasjonen.

– Vi har levert gode løsninger til Roma fra dag én, men når man skal levere print & apply-systemer som skal snakke med ERP-systemet, så må man ha en software å basere kommunikasjonen på. Det eksisterer ingen skreddersydde applikasjoner til dette formålet, man er avhengig av å kunne sette det opp selv. Med vår modulbaserte plattform ACT LogiFlow på plass, kunne utviklingsavdelingen tilpasse kommunikasjons-modulen til Romas krav og behov, sier Øverbø.

ACT LogiFlow styrer i praksis etiketteringsløsningen. Operatøren taster inn varenummeret på den drikken som skal produseres, og da hentes data fra ERP-systemet automatisk til etiketten.

 

Riktig etikettering bidrar til god logistikk

Når man skal levere varer til de store kjedene, er det viktig at merkingen er riktig og tydelig. Dette bidrar til at varehåndteringen blir enklere, og feilkildene færre i lager og transport. Dette håndterer Roma ved å etikettere D-pak og pall i henhold til GS1-standard.

 

Krevende miljø

I en mineralvannfabrikk blir det naturlig nok en del sukker og kliss. Det er derfor helt nødvendig at maskiner tåler å bli spylt med vann som holder både høy temperatur og høyt trykk. Linx blekkstråleskriveren har kabinett som tåler dette.

 

En produksjon er ferdig. Produksjonssjef Morten Bergersen Jr. (tredje generasjon) er i ferd med å spyle og rengjøre anlegget.

Print og applisering av palleetiketter på to sider, etter GS1-standard.

 

Ny returordning krever stor evne til omstilling

Marianne Bergersen forteller at det har vært et krevende år for en liten mineralvannfabrikk. Da det ble etablert ny returordning med resirkulerbare PET-flasker, måtte Roma foreta en stor økonomisk omstilling. De har valgt å krumme ryggen og jobbe hardt, og selv om det på ingen måte er en enkel bransje de operer i, klarer de å differensiere seg i markedet ved å legge vekt på at de er en tradisjonsrik, lokal og hyggelig leverandør av mineralvann.

Dette gjennomsyrer bedriften fra de gode gamle reseptene til at yngre generasjoner kommer inn i driften og jobber sammen med de eldre, og ikke minst understrekes det i deres grafisk uttrykk.

 

God og hyggelig stemming = God og hyggelig brus?

Jazzmusikken strømmer ut i butikklokalet, og smilende fjes ønsker meg velkommen. Det er veldig koselig å komme inn til Roma Mineralvannfabrikk. Lokalet er pyntet med julelys, og Fredrik Bergersen Klemp (fjerde generasjon) tilbyr smaksprøver på julebrus. Midt i lokalet, står Asina skinnende og rank på pallen sin, i splitter ny PET-flaske og med redesignet etikett.

Bergersen Klemp er entusiastisk og ivrig når han forteller om bedriften, og jeg går derfra med følelsen av at disse hyggelige menneskene, som traller og plystrer jazz mens de jobber, de må lage god brus!

Fredrik Klemp Bergersen med smaksprøver på fabrikkens egen julebrus.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!