Emirates

Emirates flyflåte hevdes å være en av de mest moderne i bransjen. Den består av 224 passasjerfly som frakter cargo i buken til 144 destinasjoner over hele verden.

I tillegg har Emirates SkyCargo 13 rene fraktfly som betjener over 50 destinasjoner i 43 land: to Boeing 747-400 ERF og elleve Boeing 777 F. Selskapet overtar nok en "Triple Seven" nå i november og ytterligere en i august til neste år. I tillegg er et stort antall andre fly i bestilling en samlet verdi på 138 milliarder dollar.

– Med oss blir logistikk mye enklere. Frakt som sendes fra Oslo midt på dagen er i Dubai på kvelden og fremme på sluttdestinasjon følgende dag, opplyser Pradeep Kumar, Emirates´ Senior Vice President Cargo Revenue Optimisation and Systems. Foto: Emirates SkyCargo

Da Emirates´ direkterute fra Gardermoen til Dubai ble åpnet med pomp og prakt 2. september, fikk vi samtidig en prat med en av toppsjefene for selskapets fraktdivisjon, Emirates SkyCargo. Pradeep Kumar har siden 1985 har vært avgjørende for å bygge opp Emirates til å bli en av verdens fremste cargo-aktører.

Mye av suksessen kommer av investeringer og evne til å forutse fremtidige behov, i tillegg til at Dubai har en gunstig plassering mellom Europa og Asia. Kumar har i dag ansvar for kontrollsenteret for frakt, prissetting og avtaler med andre flyselskaper, digitalisering (e-frakt) og systemer, kundepleie og større globale kunder – og inntjening.

Han har stått i spissen for utviklingen av et banebrytende integrert logistikksystem kjent som SkyChain, som møter alle behov hos kundene for trygg og effektiv frakt på helt nye måter. Han var særlig entusiastisk over å nå kunne betjene det norske markedet med daglige flyvninger.

– Med oss blir logistikk mye enklere. Frakt som sendes fra Oslo midt på dagen er i Dubai på kvelden og fremme på sluttdestinasjon følgende dag, sier Kumar, og ramser opp mange mulige bransjer og næringer som tjener på effektive forsendelser østover.

 

E-frakt

Det meste med Emirates er stort: flyene, omsetningen, planene, visjonene og ikke minst antall fly i bestilling. Fraktdivisjonen er intet unntak og satser enormt. Det investeres særlig i løsninger som skal sikre kvalitet, effektivitet og trygghet. Emirates er gode på å utvikle innovative fraktløsninger for alle typer segmenter og vertikaler. SkyChain er et godt eksempel: via nettet får man en helhetlig løsning der alle på tvers av forsyningskjeden kan få innsikt og jobbe mer effektivt. Bestillinger kan gjøres 250 dager i forkant. I tillegg er selskapet kommet lengst med digitale tjenester.

– Vi tilbyr et egenutviklet logistikksystem som digitaliserer alle frakteprosesser. Dette er en unik løsning for Emirates som gir store fordeler for alle involverte: Kunder, speditører og ikke minst for oss selv, sier Kumar.

E-frakt fjerner behovet for utskrifter og dokumentmengder. I tillegg blir ekspedisjonen av frakt raskere både ved utreise og ankomst.

– Kundene får oppdatert informasjon i sanntid og alle parter har nødvendige dokumenter alltid tilgjengelig, sier Kumar.

Emirates SkyCargo disponerer i dag elleve slike Boeing 777 F. Selskapet overtar nok en "Triple Seven" nå i november og ytterligere en i august til neste år. Foto: Wikimedia

Store volumer

Totalt fraktet Emirates 2,4 millioner tonn gods i fjor. Mens passasjerflyene til Emirates flyr på Dubai International Airport, opereres fraktflyene til Emirates SkyCargo på den nye flyplassen Dubai World Central, Al Maktoum International Airport (DWC), som ligger 20 nautiske mil sydvest for Dubai. Her ligger også Dubai Logistics City som vi tidligere har omtalt. Flyplassen åpnet i 2010 og når den er ferdig utbygget vil den ha en kapasitet til å håndtere hele 12 millioner tonn gods per år. Til sammenligning ble det håndtert 4,16 millioner tonn på Hong Kong International i fjor. Den toppet da listen til ACI (Airports Council International) over flyplasser med størst cargotrafikk og ble tett etterfulgt av Memphis (hvor man blant annet finner hovedhuben til FedEx Express) med 4,13 millioner tonn og med Shanghai Pudong på tredjeplass med 2,92 millioner tonn cargo.

Det er derfor liten tvil om at DWC vil bli en gigant i flyfraktsammenheng. Her åpnet nylig Emirates et nytt eget fraktområde som i første fase vil ha en årlig kapasitet på 700.000 tonn, inkludert et eget område for håndtering av 140.000 tonn temperaturregulert gods.

Samtidig med at fraktflyene til Emirates SkyCargo tok i bruk DWC i mai måned, satte selskapet inn 47 lastebiler som frakter gods mellom denne flyplassen og Dubai International Airport. De går 24 timer i døgnet, syv dager i uken og i løpet av de tre første månedene var blitt gjennomført 17.000 rundturer og forflytning av 108.000 tonn gods. Foto: Emirates SkyCargo

 

Mye fisk og deler til olje- og gassindustrien

Det enorme rutenettet og de mange avgangene er blant selskapets største fordeler. Syv flyvninger til Beijing og seks til Singapore hver dag er eksempler på dette.

– Uansett om vi frakter veddeløpshester, friske blomster, mat eller tunge maskindeler; vi kan møte flest unike behov. Alle våre fly er tilpasset for å kunne ta med seg mange forskjellige typer frakt, noe vi opplever er særlig interessant for den norske eksportindustrien, sier Emirates´ norgessjef Terje Grue.

Her i landet skal selskapet ta markedsandeler på kriterier som tid, effektivitet, kvalitet og gode prosesser/rutiner. Norsk laks kan være hos sushi-kokken i Tokyo godt under ett døgn etter den er hentet opp fra havet.

Første måned etter lanseringen er det særlig fisk og deler til olje- og gassindustrien som er fraktet ut av landet. Andre veien har en betydelig mengde roser til en blomsterkjede utmerket seg.

– Vi har allerede merket god pågang fra det norske markedet på vår nye rute. Det er stor interesse for å sende viktige forsyninger med oss, og trygghet, kvalitet og effektivitet fremheves ofte som de viktigste fordelene, sier Grue.

Samtidig med at fraktflyene til Emirates SkyCargo tok i bruk DWC i mai måned, satte selskapet inn 47 lastebiler som frakter gods mellom denne flyplassen og Dubai International Airport. De går 24 timer i døgnet, syv dager i uken og i løpet av de tre første månedene var blitt gjennomført 17.000 rundturer og forflytning av 108.000 tonn gods. Foto: Emirates SkyCargo

Moaza Al Falahi, Vice President Cargo Product Development and Local Affairs i Emirates. Foto: Emirates SkyCargo

 

Innovativ container

Gjennom en nyutviklet LD3-container kan Emirates SkyCargo nå prisgunstig transport av temperatursensitiv gods.

 

Løsningen kalles «White Container» og blir et viktig bidrag i Emirates SkyCargos Cool Chain-portefølje. Den er særlig utviklet for å møte behovene til de som skal frakte mat og medisiner. Innsiden er isolert på en måte som hindrer at varm luft kommer inn. Kjølingen sikres ved at ansatte kan fylle på tørris eller andre kjøleelementer via et eget brett, uten at forseglinger og pakninger røres. Løsningen kan brukes for frakt som krever temperaturer mellom 2 - 8°C og 5 - 25°C. Ifølge selskapet er det en pålitelig løsning for de som avhenger at frakten kommer frem med rett holdbarhet til rett tid.

– Den hvite containeren kompletterer våre mer avanserte high end-løsninger og er en prisgunstig mellomløsning for generiske medisinprodukter og matvarer. Løsningen er miljøvennlig og samsvarer med regler og retningslinjer, sier Moaza Al Falahi, Vice President Cargo Product Development and Local Affairs i Emirates. Foto: Emirates SkyCargo

Den hvite containeren er en prisgunstig mellomløsning for generiske medisinprodukter og matvarer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!