Terje Monsen er en av selskapets to ansatte sjåfører. Han kjører en Mercedes-Benz Sprinter med 3-liter V6 dieselmotor på 190 hk, automatgear, skinnseter, ryggekamera, gangstercap og det meste som av utstyr som er å oppdrive. Den vaskes og støvsuges på fritiden og behandles som om den var hans egen. © Henning Ivarson

Mange av bilene går i faste ruter for noen av selskapets store og faste kunder. Disse blir dels styrt av kunden og dels av Apollos befraktere. Anderson legger til at de også har mange oppdrag for bedriftene som holder til i næringsparken i Kongsberg. © Henning Ivarson

Dette er ABAX Flåtekontroll

ABAX Flåtekontroll benyttes av virksomheter som har behov for en sanntids oversikt på hvor kjøretøyene deres befinner seg. Systemet består av en kjøretøymontert GPS-enhet (ABAX Mtrack) som registrerer posisjonene for kjøretøyet og sender over disse via GPRS.

ABAX Track2Find er en web-basert programvare som mottar og prosesserer informasjonen fra ABAX Mtrack. Når brukerne av systemet logger seg inn på systemet får de oversikt over kjøretøyenes posisjon i et kartbilde. Det benyttes flere forskjellige kartleverandører, og brukeren kan selv velge blant disse.

Grunnversjonen av systemet gir oppdaterte posisjoner på kjøretøyene hvert femte minutt. Denne løsningen er beregnet for servicebedrifter som får oppdrag fra kunder, hvor man ønsker å sende nærmeste bil til kunden. På denne måten øker bedriften sin kundeservice, reduserer kostnader og sparer miljøet for unødig kjøring.

For kunder som har behov for hyppigere oppdateringer, kan man øke frekvensen, og også velge et aktivt kart hvor kjøretøyenes posisjoner oppdaterer seg løpende i kartet. Denne løsningen er beregnet for transport- og budbilbransjen.

Ved siden av kartløsningene kan man også hente ut rapporter over hvor lenge kjøretøyene har vært i bestemte områder, hvor langt de har kjørt i en periode mm.

ABAX Kjørebok er utviklet for å automatisere prosessen med å skrive en kjørebok. ABAX var en av de første leverandørene i dette markedet, og har en ledende posisjon. Mange har forsøkt å fylle ut en kjørebok manuelt, og de fleste erfarer at dette sjelden blir helt nøyaktig. Når man ser dette opp mot skattemyndighetenes rigide krav i forhold til kjørebøker, blir fordelene med en elektronisk GPS-basert kjørebok åpenbare. Med den elektroniske kjøreboken blir alle turer som kjøres med bilen registrert automatisk, og i etterkant kan man hente frem dato, klokkeslett, distanse, adresser og kjørerute. Alt helt i henhold til skattemyndighetenes krav.

For tyve år siden valgte Arild Anderson å forlate en trygg og god jobb i Toyota Norge og kjøpte det lille selskapet Apollo Budbiler som da hadde vært på markedet noen år.

- Det hadde bare to biler den gang, men vi ga gass og etter årtusenskiftet hadde vi et trettitalls biler, forteller Anderson. - Men vi tapte penger så det sang og mye av årsaken til det skyldtes nok at vi eide alle bilene selv. Vi var derfor nødt til å reve seil og redusere antallet biler kraftig for å få kontroll.

Etter hvert ble han kjent med Roger Andersen i Kongsberg som står bak både Andersen Transport og Kongsberg Budservice. Heller ikke han hadde fått noe dreis på budbilvirksomheten sin, og for to år siden ble denne fusjonert inn i Apollo Budbiler som nå eies med 51 prosent av Andersons holdingselskap, mens Andersen sitter på resten av aksjene. Selskapet omsatte i fjor for ca. 27 millioner kroner, og fra kontoret i Kobbervikdalen rett syd for Drammen styres nå 34 biler. Kun to av disse er egeneide. De øvrige kjøres av sjåfører som er selvstendig næringsdrivende.

Størst i Buskerud

Apollo Budbiler dekker Buskerud, Oslo og Akershus og har med årene opparbeidet seg en solid markedsposisjon. Foruten å være den største aktøren i hjemfylket, er Apollo blant de største på landsbasis.

- Jeg synes vi har et godt grep om markedet. Selvfølgelig har vi konkurranse, men i hovedsak er det fra mindre virksomheter som bare har noen få biler, sier Anderson, som er arbeidende styreformann.

- Mange av dem har kanskje gitt opp underveis og banket på døren din?

- Jo da, det er noen av dem også. Det er ikke tvil om at man blir vesentlig sterkere når man har mange biler. Nå har vi 20 til 30 stykker gående hele dagen mellom Kongsberg, Oslo og Ringerike og har alltid en bil i nærheten av en kunde. Det er helt vesentlig, poengterer Anderson.

Hovedvekt på Sprinter

På spørsmål om bilparken, forteller han at det går mest i Mercedes-Benz Sprinter.

- Jeg vil anta at vi har rundt 25 slike, i tillegg til noen Ford Transit, Volkswagen Caddy samt et par pickuper. Vi har prøvd noen andre merker også, men de holdt ikke mål.

Apollo Budbiler har fremforhandlet en sentral rammeavtale med den lokale Mercedes-Benzforhandleren i området og som de tilknyttede sjåførene nyter godt av.

- Men er ikke en Sprinter litt stor til budbil å være?, spør vi.

- Vi har en følelse av at godset nok har vokst litt med årene, og synes det er svært praktisk å kunne ta med seg fem paller. Vi synes derfor bilstørrelsen er riktig.

- Hva med 4x4 da? - Buskerud er jo et krevende fylke vinterstid.

- Sprinter blir veldig dyr med det, men vi har noen Mercedes-Benz Vito 4x4 og Volkswagen Caddy 4Motion i tillegg til pickupene.

Ny hverdag med flåtekontrollverktøy

For to år siden fikk Apollo Budbiler besøk av en representant for Larvikfirmaet ABAX som demonstrerte deres løsning for flåtekontroll og elektronisk kjørebok. Etter en kort utprøvingsperiode, valgte Apollo å installere ABAX Flåtekontroll i de aller fleste bilene sine.

- Det er et veldig godt hjelpemiddel, sier Anderson. Befrakterne behøver ikke lenger å sitte i telefonen hele dagen for å vite hvor bilene befinner seg. Nå ser vi på skjermen hvor de til enhver tid er, og kan for eksempel enkelt svare en kunde som ringer og lurer på når varene kommer.

De behøver nesten ikke snakke med sjåførene lenger. Når en kunde ringer inn et oppdrag, tastes det inn i systemet og blir deretter sendt rett til bilen. Befrakterne får kvittering tilbake om at oppdraget er mottatt, og får også full oversikt over når varene er blitt hentet og levert.

Anderson forteller alle sjåførene benytter en smarttelefon av typen HTC Touch 2. Enkelte av dem har i tillegg en PDA med strekkodeleser slik at man kan tilby full tracking til de kundene som forlanger det. Flere av disse er også online med systemet.

Selv om selve posisjoneringen er den viktigste funksjonen for Apollo, forteller Anderson at systemet også har andre gode funksjoner.

- Den elektroniske kjøreboken gir full oversikt over antall kjørte kilometer, start, stopp osv. Vi bruker imidlertid systemet mest til å se hvor bilene befinner seg.

- Men kjøreboken danner kanskje et fakturagrunnlag fra bileier til deg?

- Nei, vi benytter ikke det i dag. Vi kjører mye på fastpriser, men gjennom kjøreboken man får ut mange gode statistikker på en enkel måte.

Løsningen er internettbasert, hvilket gjør at brukeren ikke behøver å tenke på hverken installasjon eller oppdatering av programvaren. Tjenesten blir betalt gjennom et månedsabonnement pr enhet.

- Kan du vise til noen målbare økonomisk gevinster?

- Nei, vi kan ikke dokumentere noe, men det er klart at vi sparer masse telefoner og masse tid. I tillegg har hverdagen på kontoret blitt langt mindre stressende, sier Anderson også fremhever den høye servicegraden til ABAX. Hvis noe ikke skulle fungere, er de på pletten tvert.

Aktiv i profilering og motorsykler

Foruten kontorene til Apollo Budbiler, rommer det store bygget i Kobbervikdalen også andre to andre virksomheter som Anderson er tungt inne i på eiersiden, men ikke i den daglige driften. I første etasje finner man Monsterbike som hevdes å ha landets største utvalg av utstyr og tilbehør til motorsykler og som i tillegg er forhandler for Kawasaki.

I andre etasje finner man Apollo Profilering som ble startet i fjor.

- Vi bruker noen hundre tusen på profilering av Apollo Budbiler i året, og da tenkte jeg at vi like godt kunne starte opp egen virksomhet. Etter å ha kjøpt utstyr og maskiner for en million eller så, tilbyr vi nå alt innenfor profilering, sier Anderson, som stolt legger til at de nylig inngikk en avtale med Norsk Motor Klubb (NMK).

Store utvidelser til neste år

2013 blir et svært spennende år for Apollo Budbiler med store utvidelser av virksomheten. Da går Anderson i Drammen og Andersen i Kongsberg for alvor sammen ved at også Andersen Transport fusjoneres inn i Apollo Budbiler.

- Andersen Transport har idag 55 egeneide lastebiler i stallen. Mange går i fast trafikk for blant annet Tollpost Globe, Nor Lines og Bring. Det er likevel litt for mange og det flyter litt i dag. Jeg vil derfor tippe at vi til neste år får tilført ca. 30 tyngre kjøretøyer i tillegg til de 34 varebilene vi har i dag, sier Anderson, som legger til at også lastebilene da vil bli utstyrt med ABAX Flåtekontroll.

Apollo Budbiler har også helt nylig så vidt startet distribusjon for et stort internasjonalt transportselskap som nå er på vei inn i Norge, og Anderson forventer at denne virksomheten vil utvides betydelig i tiden fremover.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!