Follobanen ivaretas av AGJV – Acciona Ghella Joint Venture – og er det største infrastrukturprosjektet i Norge. Det består av en 22 kilometer lang dobbeltsporet tunnel som vil koble Oslo Sentralstasjon med forstedene og prosjektet skal ferdigstilles i desember 2021.

I byggeperioden skal Hystertrucken klare den interne logistikken av tunge tunnelrør i betong, som veier opp til 40 tonn. Den er levert av ProTruck Norge AS som også er ansvarlig for opplæring av brukere og ettermarkedstjenester, inklusiv 24/7-tjeneste gjennom hele byggeprosessen.

 

Rask leveranse

AGJVs valg av ProTruck Norge som leverandør var basert dels på kort leveringstid, men også at partnerne – spanske Acciona og italienske Ghella – hadde god erfaring med Hyster fra andre lignende prosjekter.

– Trucken er utstyrt med siste generasjon Cummins industrimotor, med redusert slagvolum og optimalisert effekt og dreiemoment kurve, opplyser Torben Lund Nielsen, daglig leder i ProTruck Norge.

Foruten å imøtekomme EUs strengeste utslippskrav, påpeker Lund Nielsen at trucken har et svært lavt drivstofforbruk og støynivå både inne i maskinen, men enda viktigere også utenfor.

– Byggingen av Follobanen skjer i områder med mange beboere, og nettopp derfor har konsernet bak prosjektet lagt stor vekt på minst mulig støy og minimale utslipp, sier han.

Hystertrucken har en vekt på nesten 75 tonn og ble transportert til kunden med ProTrucks egen tungtrekker. © ProTruck

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!