Vi vet at emballasje har stor påvirkning på miljøet [....]. I tillegg vil de beste emballasjeløsningene sørge for effektivitet og kostnadsbesparelser gjennom verdikjeden.

Maria Iversen, kategorisjef i Rema 1000

– Miljø er en viktig faktor i hver eneste beslutning vi tar, sier Maria Iversen. © Johnny Syversen

–  Det grønne skiftet kommer stadig nærmere, og miljø blir et viktigere tema både for privatpersoner og bedrifter. Likevel er det en gledelig overraskelse at så mange som 9 av 10 produsenter jobber målrettet med å effektivisere emballasjebruken sin, sier Thomas Weihe. Han leder Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK), som skal motivere til forbedringer og nyvinninger innen emballasje.

I en spørreundersøkelse gjennomført av Rock IT for Grønt Punkt Norge blant norske vareprodusenter oppgir 28 prosent at de er «svært» opptatt av å utvikle og ta i bruk nye emballasjeløsninger som sparer miljø og ressurser. Ytterligere 57 prosent svarer at de er «ganske» opptatt av dette, mens 10 prosent er ganske eller svært lite opptatt av å utvikle og bruke slike emballasjeløsninger.

 

Grønne valg sparer penger

Rema 1000 er blant selskapene som satser tungt på emballasjeoptimering. Etter å ha lagt om pakking og emballering av barnebleier i serien LevVel høsten 2015 har kjeden oppnådd store miljøbesparelser. I den gamle emballasjen var bleiene stablet i to rekker oppå hverandre. Med den nye løsninger blir de 50 bleiene i pakken komprimert og stablet ved siden av hverandre.

I de siste månedene av 2015 førte dette ene grepet til 100 færre trailere på norske veier.

– Miljø er en viktig faktor i hver eneste beslutning vi tar. Vi vet at emballasje har stor påvirkning på miljøet, og derfor er emballering en viktig vurdering når vi utvikler våre egne merker. I tillegg vil de beste emballasjeløsningene sørge for effektivitet og kostnadsbesparelser gjennom verdikjeden, helt fra fabrikk til butikk, sier Maria Iversen, kategorisjef i Rema 1000.

 

Bruker 41 prosent mindre emballasje

Ifølge beregninger gjort av Østfoldforskning har mengden emballasje som følger med dagligvarebransjens mest hurtigvoksende produkter minket kraftig de siste årene. I 2013 fulgte det 96 kilo emballasje med hvert tonn produkt i denne kategorien. To år senere, i 2015, lå emballasjebruken på bare 68 kilo per tonn produkt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!