Jeg fikk antagelig ikke lov til å kjøre fra Svinesund. Men hva skal jeg gjøre? Jeg må tjene penger. Jeg har nettopp kjøpt denne trekkvogna.

Ljupcho Dukandinovski, lastebileier

I tillegg til diesellekkasje, sprekk i tverrbjelke på ramma og dårlige bremser, var det ene drivhjulet helt ferdig. Foto: Statens vegvesen

Det var den 26. april at Statens vegvesens kontrollører på Svinesund stoppet et bulgarskregistrert vogntog for kontroll. Den gamle Volvoen pekte seg nok ut som en «verdig» kandidat for nærmere undersøkelser. Og det skulle vise seg å stemme.

-Vi kjørte vogntoget på bremserullene. Førsteakselen bare hogg til, brått og ubehagelig, mens den andre akselen hadde dårlig brems. ABS-funksjonen fungerte heller ikke. I tillegg var et av dekkene på drivakselen helt blankt og corden stakk ut. På toppen av dette hadde bilen en ganske stor diesellekkasje samt en sprekk i en tverrbjelke, forteller Bent Müller ved Svinesund kontrollstasjon.

Selv om bilen var registrert i Bulgaria var sjåføren fra Makedonia. Han skal også være eier av den slitne trekkvogna. Han skal ha snakket ganske greit engelsk.

”No moore sir”

-Jeg tok ham med mens vi kontrollerte. Det er noe vi gjør slik at de faktisk skal se hva som er manglene, og ikke tro at vi finner på noe. Etter hvert ba han meg om å stoppe. «No moore sir, no moore», sa han flere ganger. Han var nok bekymret for hva dette kom til å koste, sier Müller.

Han fikk beskjed om å stå til han hadde fått reparert manglene, og hevdet at han hadde kontakt med Scania i både Norge og Sverige, men at det ville ta noen dager før han fikk reparert. På grunn av diesellekkasjen ble han henvist til å parkere på ADR-parkeringa til vegvesenet. For at han ikke skulle forsvinne tok kontrollørene med seg alt av lastepapirer, noe som normalt er nok for å sikre at de blir. Müller forteller at vogntoget sto der i to dager, før det forsvant.

-Det hender jo at det blir noen misforståelser og at sjåførene kjører til et verksted for reparasjon, for så å komme tilbake med dokumentasjon på jobben som er gjort. Derfor trodde vi det var tilfelle her også, sier han.

Hjullås?

-Kunne dere ikke satt på hjullås?

-Dette skjedde før 1. mai og da hadde vi ingen klare instrukser på når hjullås kunne benyttes. Nå har det blitt betraktelig enklere. Vi har hatt kontakt med svensk politi etter at det samme vogntoget ble stoppet i Sverige, og de har fått alle sakspapirene i saken vår forklarer Bent Müller ved Statens vegvesen på Svinesund.

Dette vogntoget var i grenseland for å bli anmeldt for å være trafikkfarlig, men i dette tilfellet valgte man å gi sjåføren mulighet til å reparere. Dessverre valgte han å kjøre videre i stedet. Hadde episoden skjedd i dag så hadde nok lastebilen mest sannsynlig blitt utstyrt med hjullås inntil manglende ble utbedret.

-Trekkvogna hadde betydelig bremsefeil, et fullstendig utslitt dekk, sprekk i en tverrbjelke og en diesellekkasje, mens tralla var langt nyere og i god forfatning, forteller Bent Müller ved Statens vegvesen på Svinesund. Foto: Tormod Magelssen

Ljupcho Dukandinovski mangler både arbeids- og transporttillatelse. Det betyr at han må sette fra seg Freja-traileren og forlate Sverige og uten gods. Foto: Göran Rosengren

Tatt i Sverige

Til tross for at makedoneren forsvant fra Svinesund, så varte gleden av å komme unna ikke så lenge. En måned senere stoppes han av trafikkpolitiet i Helsingborg. Og våre svenske kolleger i tidningen Proffs er på plass og får et intervju med sjåføren. Han heter Ljupcho Dukandinovski og kommer fran Makedonia i det tidligere Jugoslavia.

-Trodde du det var ok å stikke av fra kontrollplassen på Svinesund?

- Det fikk jeg antagelig ikke lov til. Men hva skal jeg gjøre? Jeg må tjene penger. Jeg har nettopp kjøpt denne trekkvogna, forteller Dukandinovski.

Trekkvogna er en orange 2001 Volvo FH av 2001 som ser ut til å ha vært med på det meste, og som på det norsk-svenske markedet mest sannsynlig ikke en gang er verdt skrotprisen. Men for makedoneren er det snakk om en stor investering.

- Jeg skal betale 10.000 euro for den. Hadde jeg hatt penger så hadde den kostet 7000, men nå har jeg den på avbetaling, forklarer han.

Avbetalingen gjøres til trekkvognas forrige eier som heter Imperial Shped, og holder til i Bulgaria. Ljupcho Dukandinovski har vært ansatt der, og rent formelt er han fortsatt det fordi eierbytte ikke skjer før han har nedbetalt bilen. Imperial er forøvrig et datterselskap av Emsa Sped, som har hovedkontor i Makedonia.

Egentlig tysklærer

Mens vi prater med sjåføren får vi vite at han egentlig aldri har hatt noen drøm om å bli hverken sjåfør eller lastebileier. Han har en akademisk utdannelse og jobbet, før krigen på Balkan, som språklærer.

- Jeg er egentlig tysklærer, men etter krigen minsket av en eller annen grunn etterspørselen etter lærer, og lønnene sank. I dag tjener en lærer drøyt 200 euro i måneden, sier han.

Nå står den tidligere tysklæreren ved siden av sin slitne trekkvogn, på en industrivei i utkanten av Helsingborg. På venstre forhjul sitter en gul hjullås, og på traileren ligger det 23 tonn granitt, som egentlig skulle ha vært framme hos kunden i Danmark på dette tidspunktet.

23 ton granitt lå helt usikret på kapelltralla! Her har sjåføren rukket å legge på fem spennbånd, men ifølge svensk politi trengs det 35 spennbånd . Foto: Göran Rosengren

Ljupcho Dukandinovski er egentlig tysklærer. Foto: Göran Rosengren

Flyvende besikting

Hovedgrunnen til at vogntoget ble stoppet var fordi bilen tydeligvis hadde motorproblemer.

- Vi oppdaget ham på E6. Det gikk veldig sakte, aldri over 40 km/t, men noen ganger var han nede i gangfart, forteller Richard Karlsson, i det svenske trafikkpolitiet.

Da han ble stoppet ble det umiddelbart satt i verk en ”flyvende besikting”av bilinspektørene Stefan Lovén og Lars-Olof Tuvesson. Umiddelbart oppdaget de at den 23 tonn tunge granittlasten var helt usikret.

- Ikke et eneste spennbånd var i bruk. Nå har han lagt på fem, men det er langt fra hva som skal til. Vi har regnet ut at det trengs 37 bånd, noen færre hvis han stempler opp godset framover, sier Tuvesson.

Som om ikke den usikrede lasten var ille nok, så finner kontrollørene flere feil.

- Ukontrollert fartskriver, ingen plombering på gearkassa, ingen arbeids- eller transporttillatelser, og veiavgiften er heller ikke betalt, konstaterer Tuvesson.

Et søk i politiets database viser at samme bil har vært i kontroll i Sverige tidligere. Da handlet det om ukontrollert fartsskriver og namerkninger på bremsene.

Trakk for Freja

Politiet i Helsingborg velger å montere hjullås på trekkvogna, fordi han mangler både arbeids- og transporttillatelser.

- Med tanke på at han for en måned siden stakk av fra kontrollplassen i Norge, misstenkte vi at han kunne finne på å gjøre det denne gangen også, forklarer Richard Karlsson.

Sjåføren får tilsammen nærmere 10.000 kroner i bøter. Det tømmer sjåførens kredittkort for de siste 5000 kronene som er der. Det resterende beløpet får han en innbetalingsblankett på. Ljupcho Dukandinovski får ikke lov til å utføre transport i EU. Han må derfor sette fra seg Freja-traileren som speditøren må få noen andre til å hente. Han sier han har tenkt å reise hjem til Makedonia, men først skal han kjøre til et verksted og fikse motoren og besiktige fartsskriveren.

-Kommer du til å fortsette som lastebileier?

- Det må jeg virkelig fundere på. Jeg reiser hjem nå, avslutter han før han setter seg bak rattet på trekkvogna.

Selv om Ljupcho Dukandinovski nå planerer sin hjemreise, er det rettslige etterspillet ikke helt avgjort. For svensk del handler det om å drive inn det resterende beløpet av bøtene, og i Norge har man ikke besluttet seg for hvordan man skal agere.

- Saken er ikke klar og vi overveier å anmelde sjåføren, sier Bent Müller hos Statens vegvesen.

Hvorfor tillot avsender av granittblokkene å kjøre ut av anlegget deres uten engang å forsøke å sikre lasten, og hva har speditøren å si i sakens anledning? Det kommer vi tilbake til i en oppfølgende artikkel om kort tid.

Trekkvogna til den makedonske bileieren hadde bulgarske skilt, og var i dårlig forfatning. Foto: Göran Rosengren

Les hele saken