- Ønsker man å få til en positiv forandring i transportbransjen, tror jeg at det må komme fra vareeierne.

Jimmy Olofsson, logistikksjef, Elgiganten

-Vi skal i snitt laste ca. 20 vogntog daglig ved sentrallageret i Jönköping, sier f.v. Tor Jensen og Jon Trygve Hagen hos Kingsrød Transport AS.

Vi har gjort et gedigent arbeid for å sikre at vi tar vårt fulle ansvar, både som bestiller og samfunnsborgere, sier Niclas Eriksson, administrerende direktør hos Elgiganten.

De nye transportørene tar over alle utgående transporter fra Elgigantens (Elkjøp) nordiske distribusjonssenter i Jönköping, til over 390 butikker og hub´er i hele Norden. Med den nye transportavtalen kommer Elgiganten til å styrke sitt bestilleransvar, blant annet gjennom økte krav til lønns- og arbeidsvilkår og trafikksikkerhet, samt økte kontrollmuligheter og oppfølging av transportene.

- Blant annet skal sjåførene ha lønninger etter tariffene i de respektive landene de kjører i. Vi kommer til å gjennomføre kontroller hos transportselskapene for å sørge for at dette følges, forklarer Jimmy Olofsson, logistikksjef hos Elgiganten.

Ansvar

En av de viktigste forandringene for økt kontroll er at Elgiganten nå tar over ansvaret for all transportplanering, sammen med samarbeidspartneren Inquire AB.

– God logistikk handler ikke bare om å få produktene fram til riktig sted, i riktig tid og til riktig pris. Vi vil at det skal gjøres med så liten miljøpåvirkning som mulig, og uten at mennesker blir utnyttet eller utsatt for fare. Vi har gjort et gedigent arbeid for å sikre at vi tar vårt fulle ansvar, både som bestiller og samfunnsborgere, sier Niclas Eriksson, administrerende direktør hos Elgiganten.

Transportløsningene skal ikke bare ha riktig nivå når det gjelder sikkerhet, kvalitet og service. Det er også et stort fokus på det som Elgiganten kaller "Logistikk med hjerte", det vil si å ta sosialt ansvar. Med det nye transportopplegget har man valgt å samarbeide med transportører som er klare for å være med på denne utviklingen.

– Vår nåværende transportavtale løper ut i juni og arbeidet med å utforme den nye avtalen, og finne samarbeidspartnere som oppfyller våre krav, har tatt nærmere to år. Under prosessens gang har vi hatt dialog med 85 nordiske transportselskap og ti av disse har vi nå tegnet avtaler med, sier Eriksson.

Kingsrød størst i Norden

De nya transportørene skal fases inn nå i inneværende måned, og fra og med 8. juni skal alle utgående transporter være med de nye transportørene. Blant de siste som skal i gang er Kingsrød Transport AS i Sarpsborg, men det er nok også fornuftig. De har nemlig fått ansvaret for all transport fra sentrallageret til butikker og hub´er i Norge til og med Nord-Trøndelag. Nord for det er det Thermo Transit Norge AS som har transporten.

-Med dette blir vi den største Elkjøp-transportøren i Norden, og vi er nå i gang med å ansette flere folk. Vi har valgt å opprette en egen avdeling her på kontoret som skal styre denne trafikken, forteller Jon Trygve Hagen, viseadministrerende direktør i Kingsrød Transport AS til TransportMagasinet.

Investert

Blant kravene til transportørene er skandinavisktalende sjåfører på skandinaviske biler, og alle skal ha tarifflønn etter hvilket land de er ansatte i. Kingsrød Transport skal ansette en del nye sjåfører som følge av storkontrakten.

-Vi har investert i nytt utstyr i forbindelse med denne kontrakten, blant annet fem 25-metere og ca. 40 walking floor-traller. Kontrakten innebærer at vi vil få et snitt på 20 vogntog om dagen som skal lastes ved sentrallageret i Jönköping. Hvis vi tar med det denne transporten vil føre til av returlass for oss, så snakker vi om en verdi på ca. 130 millioner kroner, sier Tor Jensen, som er salgssjef hos Kingsrød Transport. 

Man går selvsagt ikke inn i slike kontrakter uten en form for langsiktighet. I dette tilfellet har Kingsrød Transport en kontrakt som går over 3 pluss 2 år. Til sammenligning hadde den forrige transportøren, Kuehne + Nagel denne kjøringa i 16 år. 

Dyrere

Det nya transportopplegget høres ut som en dyrere løsning for Elgiganten enn den man hittil har hatt. Det er logistikksjef Jimmy Olofsson hos Elgiganten enig i, men bare hvis man ser på lønnskostnader.

- Men gjennom forandringer i transportopplegg og vognpark, altså med volumkjøretøy der vi kan frakte mer gods i samme transport, så får vi en positiv miljøeffekt og en bedre økonomi.

- Ønsker man å få til en positiv forandring i transportbransjen, tror jeg at det må komme fra vareeierne, avslutter Olofsson.

I tillegg til Kingsröd Transport Og Thermo Transit i Norge, har Elgiganten inngått avtaler med ACX Logistics AB, Bring Cargo Inrikes AB, Rosenlunds Åkeri AB, Tommy Nordbergh Åkeri AB og Wiréns Åkeri AB i Sverige. I Danmark er det DSV Road AB som fikk kontrakten, mens det i Finland er Ahola Transport og Oy Scandic Trans Ab. Den samlede verdien av de nye transportavtalene er på 250 millioner kroner. Og som sagt er Kingsrød Transport den største vinneren av dem alle!

Salgssjef Tor Jensen t.v. og viseadministrerende direktør Jon Trygve Hagen hos Kingsrød Transport AS, er godt fornøyd med storkontrakten med Elgiganten/Elkjøp.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!