Volvo Maskin hadde for en tid tilbake bedt inn til hjulgraverdemo på deres to år gamle anlegg i Råde i Østfold.

I hovedrollene var deres helt nye 6-tonns hjulgraver og Volvos første korthekk hjulgraver på 17,4 tonn og bak spakene satt Volvos egne demoførere, Lars Dahle og Torgeir Ø. Glørstad.

Gravemaskinens Golf

Den nye 6-tonneren EW60E er bygget på den velkjente EC55C, noe som er en fordel i seg selv sies det.

- EC55C har et godt navn i bransjen, litt sånn som Golf har i personbilverdenen, kommenterer Morten Hvattum, produktsjef kompakt i Volvo Maskin.

Kjørehastighet på 30 km/t, løftehøyde på 4,4 meter, samme motor som ECR58D, automatisk senking av turtall og stenging av motor, låsbar aksel, firehjulsdrift, power shift transmisjon og "bilkule" på 55 millimeter i skjæret.

EW60E har løftehøyde på 4,4 meter og transporthastighet på 30 km/h, det er viktige egenskaper i dette segmentet. © Fredrik Saugstad

Den viktige sikten til høyre er videreført fra 160E. Føreren har 275 graders utsyn ifølge Volvo CE. © Fredrik Saugstad

EWR150E

Volvos første hjulgraver med korthekk heter altså EWR150E, en optimal servicemaskin for trange steder mener Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner i Volvo Maskin. Maskinen med operativ vekt på 17,4 tonn er et «byggesett» satt sammen av EW160E og EW140D. Undervognen kommer fra EW160E og graveaggregatet fra EW140D, men med samme drivlinje som EW160E har den 30 prosent høyere trekkraft (111 kN) enn EW140D.

Partytriks

Prismessig vil den ligge litt nærmere 160E enn 140D.  En av partytriksa til den nye korthekken er sikten ut til høyre fra førerplass. I følge Volvo har man 275 graders utsyn, noe som ble utviklet på 160E og videreført på denne. Det er oppnådd ved å bruke tilbaketrukne deksler på høyre side av overvogna. Et annet partytriks er det avanserte bomfjæringssystemet som hele tiden utligner trykket mellom akkumulator og sylindere.

EWR150E, er en optimal servicemaskin for trange steder mener Frode Andersen, produktsjef gravemaskiner i Volvo Maskin.

Med korthekk, så mener Volvo virkelig korthekk, den måler 172 centimeter fra lodd inn til senter av kransen. Da vi pratet med Andersen hadde han allerede registrert 8 solgte maskiner før den ble offisielt lansert. Spørsmålet er om Volvo Maskin her vil oppleve kannibalisme på egne modeller som 140, 150 og 160, eller om den vil skape sitt eget marked.

EWR150E er Volvo CEs første korthekk hjulgraver. © Fredrik Saugstad

Volvo Maskins hjulgraver dreamteam: Svein Erik Olsen, Distriktssjef Østfold, Frode Andersen, produktsjef hjulgravere/beltegravere, Torgeir Ø. Gløstad, Distriktssjef Sør-Trøndelag og Morten Hvattum, produktsjef kompakt. I hytta på EWR150E sitter Lars Dahle, produktspesialist og demofører i Volvo Maskin. © Fredrik Saugstad

Kompakthistorien:

1996: Volvo overtok PelJob

PelJob hadde to kompaktmodeller på hjul (EB506P på fem tonn og EB706P på åtte tonn)

Disse gikk senere over til EW50 og EW70 og ble produsert til 2002

EW60E blir introdusert i januar 2016 basert på EC55C

Volvo CE og hjulgravere:

Den første Åkerman hjulmaskinen (7M) ble solgt av Svein Erik Olsen i Halden 1974.

Åkerman hadde hengerfeste fra fabrikk.

Siden mars 2006 frem til i dag har Volvo Maskin solgt 1000 hjulgravere i Norge

Gjennom disse 10 årene skal Volvo ha hatt en segmentsandel på 45 prosent, ifølge Volvo Maskin

80 prosent av hjulgravere i Sverige leveres med grip, i Norge er tallet to prosent.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!