Det er nok mange som har ventet på nøyaktig denne kombinasjonen. For med firehjulsdriftsystem fra Haldex i femte generasjon og syvtrinns DSG-kasse blir det lekende lett å kjøre Transporter på vinterføret.

Kombinasjonen diesel, automat og firehjulstrekk er blitt synonymt med den ultimate Norges-bilen. Og det kommer nok til å gå litt tid før dieselmotstanderne får noe særlig grobunn i vår bransje. Vi fokuserer på det praktiske og da blir det slike biler som havner lengst opp på ønskelista. Det er for så vidt også bare norske nyttekjøretøyjournalister som umiddelbart spør om når firehjulsdriftversjonen kommer ved hver eneste varebillansering.

Mindre hk = mindre kr

Prisen er litt lavere på «drømmekombinasjonen» nå enn på T5, grunnen er at Volkswagen nå leverer den med 150 hestekrefter mot 180 hestekrefter på T5. Startprisen er oppgitt til 293.040 eks.mva, og denne versjonen ender på 426.520 eks.mva.

Diesel og bensin

På forrige versjon valgte derfor 70 prosent 4motion-versjonen med 140 hestekrefter og manuell kasse. 204-hesters diesel er også tilgjengelig, og noen vil sikkert prøve seg på denne. Det blir også mulig å kombinere den med 204-hesters TSI-motor, for de som er bekymret for å bli bannlyst fra storbyene.

Derfor er denne så ettertraktet. DSG-kassa i femte generasjon er en hyggelig samarbeidspartner, ikke minst sammen med 4Motion-systemet. © Fredrik Saugstad

Skal du kombinere firehjulsdrift med DSG nye Transporter kan du velge mellom 150 TDI eller 204 TDI eller 204 TSI. Samtlige varianter har nå BMT (Blue Motion Teknologi). © Fredrik Saugstad

Godt sete, god førerposisjon, god plass til beina, gode armlener som kan vippes tilbake om de er i veien. © Fredrik Saugstad

Den lånte bilen var egentlig et verktøyskap med firehjulsdrift. Hevet gulv og tre store skuffer gjør at man kan få unna masse utstyr, kun på bekostning av lastehøyden i varerommet. © Fredrik Saugstad

Koppholderen ble mobilholder på flere av turene, vi savner en skikkelig lomme som vi finner i Transit Custom. © Fredrik Saugstad

Ryggekamera, kombinert med sensor og siktelinjer gjør det mer behagelig å håndtere kassebilen både ute og inne i parkeringshus. © Fredrik Saugstad

Plutselig rallysjåfør

Nye Transporter skuffer ikke med denne kombinasjonen og 150 hestekrefter og 340 Newtonmeter holder lenge, også med last. Innkoblingen er raskere og mer sømløs enn tidligere Haldex-versjoner, noe som er merkbart ved at det ikke er merkbart når innkoblingen skjer. En så rask DSG-kasse og en så rask innkobling av drift på alle fire kan gi deg en slags «jeg er plutselig rallysjåfør»-følelse. Men man skal være klar over bilens vekt og tyngdepunkt, for disse tingene hjelper deg ikke med å stoppe igjen, det er det kun dekkvalg og avpasning av farten som gjør. Likevel føles nye T6 som sikkerheten selv på glatte veier, behagelig og sikkert vil vi oppsummere denne turen.

Litt hard

Komforten er litt lidende av hard fjæring, særlig ved forsering av skarpe ujevnheter. Ellers oppfører den seg godt på veien, den tar svinger med god styrerespons og vi får grei tilbakemelding fra chassiet. Førerposisjonen er svært god til å være i denne klassen.

AdBlue

Euro 6-motoren har et oppgitt forbruk på 0,63 liter på mila, men vi registrerte at den lå noe over dette. AdBlue-rensing av eksosen gjør at utslippet skal holde seg på 57,8 gram nitrogenoksider per kilometer. På samme distanse skal den slippe ut 163 gram karbondioksid. AdBlue-tanken på 13 liter skal holde til mellom 6000 og 8000 kilometer. Det kan bety et forbruk på 0,001625 liter på kilometeren.

Pluss:

Drivlinje

Fremkommelighet

Pris

Sikkerhetsutstyr

 

Minus:

Fjæringskomfort

Importøren regner med å selge mange slike fullt utstyrte T6, ikke minst på grunn av prisavslaget som kommer ved at man nå kan velge 150 hester og ikke er nødt til å velge 180. © Fredrik Saugstad

Lys- og siktpakke inneholder automatisk blending av innvendig speil, automatisk tenning av hovedlys når det blir mørkt og regnsensor som regulerer hastigheten på vindusviskerne avhengig av vannmengde. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!