Maskinen er en Caterpillar D6, serie 10 fra 1974 og er produsert ved Caterpillars fabrikk i Newcastle i England.

Caterpillar hadde også en fabrikk i Glasgow. Den drives av en vannavkjølt sekssylindret dieselmotor fra Caterpillar av modell 3306.

Den har tre gir fremover og tre bakover. I tillegg har den bakmontert vinsj og solid hytte med tak, svart sete av tekstil. Setet er noe defekt, sitteputa er borte og armlenene bærer preg av tidens tann og av at bulldozeren har blitt flittig brukt.

Denne bulldozeren ble kjøpt ny av N.V.E Statkraft i 1975 og står nå på Norsk Fjellsprengningsmuseum utenfor Lillehammer. © Steinar Sund

Norskprodusert skjær

Det gamle klenodiet ble opprinnelig solgt gjennom selskapet Pay & Brinck A/S i Oslo, et selskap som fortsatt er Caterpillar-forhandler i Norge under navnet Pon Equipment og har vært det siden 1930. Skjæret er av typen semi-U. D6 hadde normalt to hovedutforminger av skjær, et S-skjær som er helt jevnt og verken har kurver eller sidevinger og et U-skjær som er høyt og kurvet og med store sidevinger slik at det kunne håndtere mer masse.

Skjæret som dette eksemplaret er utstyrt med er likevel ikke originalt fra Caterpillar, men har ifølge Mass Haugen ved Norsk Fjellsprengningensmuseum blitt produsert i Norge av Pay & Brincks norske datterselskap, Ingeniørfirmaet Fernholt & Giertsen A/S. Framdriften skjer via girkasse med tre gir forover og tre bakover.  Motoren er en Caterpillar type 3306, seks-sylindret dieselmotor.

Kontroversielle kraftutbygginger

Det er uklart hvor maskinen har blitt brukt, men på 70 og 80-tallet var Statkraft engasjert i en rekke store og til dels også svært kontroversielle kraftutbygginger over hele landet. En av dem var Mardøla-utbyggingen på 70-tallet som startet med kraftige protester og demonstrasjoner. Senere kom utbyggingen av Alta-vassdraget i 1980 til 1987, en utbygging som utløste mer strid og følelser i tillegg til politisk drama enn noen annen kraftutbygging i Norge. Det er lett å tenke seg at denne maskinen kan ha vært med på en del av denne utbyggingen i disse årene.

Fra 1930 var det Pay & Brinck som var importør av Caterpillar her i landet og i 2005 kunne selskapet markere sitt 75-årsjubileum som Caterpillar-forhandler © Steinar Sund

Vannavkjølt sekssylindret dieselmotor fra Caterpillar av modell 3306 skjuler seg bak den gamle fronten. Den har tre gir fremover og tre bakover. © Steinar Sund

Maskin med tradisjoner

D6 er en maskin med lange tradisjoner i Caterpillar. Det dreier seg om en bulldozer i mellomstørrelse med en normalvekt på rundt 18 tonn.  Den første D6-utgaven ble introdusert allerede i 1935 under benevnelsen RD6. Den hadde tresylindret D6600 motor.

I 1937 ble navnesystemet endret slik at maskinen fikk benevnelsen D6. Den neste generasjon med D6 kom i 1941 da selskapet lanserte en helt ny utgave drevet av en D4600 motor på 55HK. Serie B kom i 1959, mens C-serien av den populære modellen ble introdusert i 1963 og produsert fram til D-serien overtok i 1977.

Dozeren har frontmontert skjær av typen semi U. Det er produsert i Norge av Pay & Brincks norske datterselskap, Ingeniørfirmaet Fernholt & Giertsen A/S. © Steinar Sund

Vokste på Caterpillar

Fra 1930 var det Pay & Brinck som var importør av Caterpillar her i landet og i 2005 kunne selskapet markere sitt 75-årsjubileum som Caterpillar-forhandler. Importavtalen fra 1930 la faktisk grunnlaget for selskapets videre vekst. Fra 1930 til 1940 ble det ifølge boken “Femti år med anleggsmaskiner” av Kristian Jacobsen, levert 33 Caterpillar-maskiner fra Pay & Brinck. Siden har det bare blitt mer. 

Pay & Brinck drev ikke bare med Caterpillar, men hadde også en del andre merker i sin produktportefølje, blant annet gravemaskinene Ruston Bycyrus som var markedsledende i Norge før de hydrauliske maskinene gjorde sitt inntog.

Selskapet eksisterer fortsatt, men heter i dag Pon Equipment A/S og eies av det nederlandske holdingselskapet Pon som eier mer enn 500 selskaper i 15 land.

Den har bakmontert vinsj og solid hytte med tak, svart sete av tekstil som er noe defekt. Sitteputa er borte og armlenene bærer preg av tidens tann og av at bulldozeren har blitt flittig brukt. © Steinar Sund

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!