Maskinen ble kjøpt inn og brukt av NSB Bilruter Drammen for 34 år siden og har i alle år vært stasjonert ved bussrutenes avdeling i Vikersund. Den gamle baklasteren ble imidlertid kjøpt inn ny i 1968 i Vestfold og gikk der de første årene før bilrutene overtok den en gang tidlig på 80-tallet.

Baklasteren er utstyrt med pallegaffel, men har også skuff som kan settes på ved behov. Den har vært brukt til litt forskjellige arbeidsoppgaver opp gjennom årene.

Da denne artikkelen stod på trykk i AnleggsMagsinet i 2012 var den mest brukt til rydde- og løfteoppgaver i forbindelse med veteranklubbens aktiviteter samtidig som den ble vist frem ved spesielle veteranarrangementer.

Maskinen var da i helt original stand og det hadde aldri vært nødvendig med noen omfattende restaurering av den, annet enn nødvendig løpende vedlikehold.

Baklasteren er en BM Volvo L620. Disse maskinene ble produsert fra 1965 til 1970. © Steinar Sund

Til tross for alderen var baklasteren fortsatt i god stand da denne artikkelen stod på trykk i AnleggsMagasinet i 2012. Den er tilnærmet helt original. Veteranklubben har kun tatt helt nødvendig vedlikehold. © Steinar Sund

En ulempe med baklasterne var av og påstigning. Her ser vi hvordan Arne Flattum fra Nettbuss Veteranklubb må klatre over lasteapparatet for å komme ut av den trange hytta. © Steinar Sund

Moderne for sin tid

BM-Volvo LM 620 ble produsert fra 1965 til 1970 og var den første lasteren fra Volvo som var utstyrt med innendørs girskift og momentomformer. Den var utstyrt med Bolinder Munktell 1113-ALH motor som ga 51 hestekrefter og hadde en lasteevne på omlag 2,7 tonn.

Denne baklasteren var i følge den opprinnelige manualen fra Volvo "en letthåndterlig og rask laster som var spesielt beregnet på lasting av harde gjenstander" og hardt materiale. Girskift kan utføres enkelt og uten anstrengelse ved hjelp av en hydraulisk girboks og momentomformer. Lasteren er også i stand til å ta krappe svinger og har en svingradius på 5,0 meter. Alt i alt er dette faktorer som har gitt maskinen et godt rykte for å være en maskin med god arbeidskapasitet. Girkassen har to arbeidsgir og to kjøre-gir med mulighet for både kjøring framover og bakover.

Single eller double

Lasteenheten er koblet til chassiset gjennom et trepunkts kraftoppheng, noe som er med og sikrer chassiset mot skader ved overbelastning.  Sidearmene er montert slik at maskinen både har lang rekkevidde og god klaring under løft samtidig som føreren får bra overblikk under arbeid. Fra sin posisjon kan føreren veksle mellom single eller double action når det gjelder sidearmene.

Maskinen har 51 hk dieselmotor og en lasteevne på rundt 2,7 tonn. © Steinar Sund

Maskinen har påmontert pallegaffel, men veteranklubben har også en skuff som den bruker av og til. © Steinar Sund

En svensk spesialitet

En baklaster er i sin opprinnelige form ingenting annet enn en omsnudd jordbrukstraktor som har fått montert et lasteapparat over drivakslingen. 

Bröderna Lundbergs Mekaniska i Skellefteå regnes for å være dem som introduserte denne typen maskiner da de allerede rundt 1950 produserte en slik maskin av en Fordson traktor.

Flere fordeler

Fordelen med konstruksjonen var flere. Med lasteapparatet montert over drivhjulene, fikk man både lettere styring og bedre manøvrerbarhet samtidig som maskinen fikk høyere brytekraft enn en tradisjonell frontlaster. Føreren fikk også god nærhet til lasteren og godt overblikk.

Senere ble Bolinder Munktells traktorer brukt i den videre produksjonen av baklastere og i 1954 produserte Bröderna Lundberg baklastere med BM 35 traktor som basis.

Denne typen maskiner har imidlertid ulempen at det ikke er så enkelt å komme inn og ut av den. Døra er plassert i front, slik at føreren må klatre over lasteapparatet for å komme inn og ut av maskinen.

Men så kom hjullasteren

Baklasterne var en svensk spesialitet og ble veldig populære i en periode, men da hjullasterne kom med rammestyring, fikk maskinene for sterk konkurranse. Hjullasteren hadde ikke bare langt bedre svingradius, men også muligheten til å plassere lasteapparatet foran hytta og dermed ha vanlige dører på siden, slik at det ble lettere for førerne å komme inn og ut.

Baklasteren er egentlig en svensk spesialitet og ble introdusert av selskapet Bröderne Lundgren i Skellefteå tidlig på 50-tallet og forsvant først etter at hjullastere med rammestyring revolusjonerte markedet. © Steinar Sund

Selv om hytta er trang og ikke spesielt komfortabel, hadde føreren god nærhet til redskapen og veldig bra overblikk herfra. © Steinar Sund

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!