Maskinen er en O&K RH 120C Tripower som ble kjøpt ny i 1988 og er godt brukt. Den hadde gått 62.360 arbeidstimer da den ble skiftet ut med en nyere maskin i juli 2012. Etter det ble den gitt som gave til Norsk Fjellsprengingsmuseum på Hunderfossen der den står i dag.

En av Norges største

Med sine 218 tonn totalvekt er den en av Norges største museumsgjenstander. Maskinen er syv meter høy, den er 13 meter lang og 6,4 meter bred. Skuffens maksimale arbeidshøyde er 13 meter og maksimalt framskyv på bakken er 5,2 meter.

19-liters Cummins

Vekten av skuffen er på 20 tonn og graveren har 25 tonns motvekt. Skuffens kapasitet er på 12 kubikkmeter.  Drivstofftanken rommer 3500 liter diesel og det hydrauliske systemet har en kapasitet på 3000 liter hydraulikkolje med et arbeidstrykk på 300 bar. Kjempegraveren er forsynt med to sekssylindrede rekkediesel-motorer av typen Cummins, hver av dem med 19 liters motorvolum og 575 hestekrefters ytelse.

Graveren er syv meter høy og det betyr at det er temmelig langt opp til førersetet på denne giganten. © Steinar Sund

O&K spesialiserte seg på å lage store gravemaskiner. Her er det høyt nok til at en voksen mann kan få plass. © Steinar Sund

Denne skuffen tar hele 12 kubikkmeter masse i en jafs. Bare skuffen veier sine 20 tonn. © Steinar Sund

Gruvelaster på Tellnes

Maskinen har vært i bruk av Titania A/S som den dag i dag utvinner ilmenitt i et dagbrudd på Tellnes i Sokndal kommune i Rogaland, ved Jøssingfjord. Bergverket er Norges største og et av to gjenværende malmbergverk i landet. Ilmenittforekomstene på Tellnes skal være blant de største i verden og den totale forekomsten skal være på rundt 400 millioner tonn. Titania A/S står faktisk for ti prosent av verdens ilmenittproduksjon og Norge er med Tellnes-anlegget i følge Norsk Bergverksmuseum verdens fjerde største produsent av titanmineraler.

Titania A/S har eksistert siden tidlig i forrige århundret. Selskapet ble grunnlagt i 1902 og kom i gang med produksjon av ilmenitt i 1916. Siden da har selskapet kontinuerlig produsert ilmenitt.

De store ilmenittforekomstene på Tellnes ble oppdaget i 1954 og produksjonen kom i gang i oktober i 1960. Dagbruddet er på totalt 1,5 km2.  Anlegget produserer i dag rundt 850.000 tonn ilmenittkonsentrat per år. Totalt er det 280 ansatte på anlegget.

Lang historie

Det gamle klenodiet er signert det tyske firmaet Orenstein & Koppel AG, bedre kjent som O&K, en produsent som er spesielt godt kjent for sine store gravemaskiner. O&K ble startet allerede i 1876 av Benno Orenstein og Arthur Koppel, opprinnelig som et mekanisk verksted, men de spesialiserte seg tidlig på å produsere skinnegående kjøretøy for jernbanen. Senere produserte de også annet tungt materiell og utstyr.

Etter andre verdenskrig fortsatte fabrikken i Vest-Tyskland under det samme navnet og hadde sitt hovedkvarter i Berlin. Dette ble senere flyttet til Dortmund. Selskapet la fortsatt vekt på å produsere skinnegående kjøretøy, spesielt lokomotiver, i tillegg til store anleggsmaskiner, ikke minst kraftige gravemaskiner.

Fabrikken i Øst-Tyskland lå i Babelsberg og under Den Tyske Demokratiske republikk byttet den navn til LOWA Lokomotivbau Karl Marx og produserte, som navnet tilsier, lokomotiver og andre typer skinnegående kjøretøy.

Store, helhydrauliske gravere

O&K kom til å bli spesielt anerkjent for sin produksjon av store gravemaskiner og de laget faktisk Europas første serie av hel-hydrauliske gravere. Totalt produserte de 55.000 gravemaskiner. Mer enn 700 av disse hadde over 100 tonns servicevekt. Den største graveren de laget hadde 900 tonns servicevekt og en skuffekapasitet på over 52 kubikkmeter masse. Graveren hadde en motorkraft på 4055 hestekrefter.

O&K som produsent av anleggsmaskiner forsvant etter hvert helt ut av bildet. I 1964 ble

jernbane-divisjonen skilt ut som en egen enhet fra de øvrige produksjonsenhetene og den ble overført til Bombardier, som fortsatte å produsere rullende materiell i Berlin. Anlegget i Babelsberg ble til en industripark og anleggsmaskindivisjonen til O&K ble i 1999 solgt til New Holland Construction som på den tiden var en del av Fiat-gruppen.

O&K produserte totalt 55.000 gravemaskiner. Av disse var mer enn 700 på over 100 tonn. © Steinar Sund

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!