Fra denne plassen har føreren veldig god oversikt. Maskinen er både oversiktlig og enkel å bruke. © Steinar Sund

Maskinen tilhørte lastebileier Hellik Garaas fra Darbu i Buskerud da vi tok disse bildene i 2013.

Garaas fortalta da at han hadde hatt maskinen i ti år og brukt den til alt mulig innen masseforflytning. I Trondheim ble den hovedsakelig brukt til snømåking og brøyting.

- Den er i kjempegod stand, så den er vi veldig glad i, fortalte han.

Cummins - beste som finnes

Maskinen er helt original og har ikke blitt restaurert. Den er veldig oversiktlig og er derfor godt egnet til hans bruk. Dessuten har den Cummins 6-sylindret dieselmotor. Det var en viktig grunn til at han reiste helt til Trondheim for å kjøpe akkurat denne maskinen. Disse motorene er i følge ham noe av det beste som finnes.

Den gamle hjullasteren er ikke det eneste klenodiet i samlingen til lastebileieren fra Øvre Eiker. Han har et tjuetalls lastebiler, noen av dem er både gamle og sjeldne. Veteranbiler har han også.  Flere av dem har han restaurert, slik at de i dag framstår omtrent som nye. Han forteller at han har samlet i over 30 år og har veldig sansen for gamle kjøretøy og maskiner.

Fra treskeverk til damptraktorer

Case ble etablert allerede i 1842 av Jerome Increase Case under navnet JI Case Treshing Machine Company for produksjon av treskeverk. Navnet ble senere endret til JI Case Company. I 1869 begynte selskapet å produsere dampmaskiner og etter noen år hadde det verdens største fabrikk for denne typen produksjon. Bedriften prøvde seg også på produksjon av damptraktorer i 1911 og var den første til å produsere dampmaskiner til landbruksformål.

Kort etterpå begynte imidlertid selskapet å lage traktorer med to-sylindrede forbrenningsmotorer. Dette var noe selskapet på det tidspunktet allerede hadde eksperimentert med en stund. Allerede i 1894 hadde deres ingeniører prøvd å lage en en-sylindret dobbeltstempelmotor.

Til å begynne med lanserte de tre traktormodeller, men utvidet etter hvert. Noen år senere ekspanderte selskapet og begynte å eksportere traktorer både til Sovjetunionen og Australia og det ble startet produksjon både i Paris og Uruguay.

Anleggsmaskinene kommer

Case ble en stor traktorprodusent, men begynte også tidlig å produsere anleggsmaskiner, i første omgang maskiner for veibygging, som dampveivalser og veihøvler. Etter hvert utviklet Case seg til å bli en ikke ubetydelig produsent også innen dette feltet. Selskapet har bygd seg opp i anleggsmaskin-bransjen litt etter litt gjennom flere oppkjøp.

Kjøpte ATC

I 1957 kjøpte de American Tractor Corporation, et lite privatdrevet selskap som utviklet hydraulisk drevne traktorer som de brukte til å koble på belte-enheter.

Case drev og utviklet en prototype på en industriell traktor, designet til å ha et lasteapparat bak og en laster foran. Våren 1957 greide Case å blande teknologiene og introduserte modellen 320, den første hybride industritraktor som framstod som en fabrikkintegrert traktorlaster med skuff foran og et lasteapparat bak.

Selskapet var også interessert i deres produksjon av dozere. Disse hadde fram til da blitt markedsført som ATC Terradozer. Case droppet ATC-navnet i 1959 og fortsatte produksjonen av dozerne under betegnelsen Case Terradozer.

Case W15 er utstyrt med kraftig sekssylindret Cummings motor. Det var en viktig grunn til at Garaas valgte akkurat denne. © Steinar Sund

Ekspansjon og vekst

Selskapet fortsatte å ekspandere. I 1964 kjøpte selskapet opp Colt Garden Tractors og lanserte den første hagetraktor drevet med Hy-drive, en form for hydraulisk framdrift som gjorde det mulig å koble til forskjellige typer av utstyr.

Ordinære hjullastere ble introdusert i 1967, kompaktlastere kom to år senere, gravemaskiner kom i 1971. Produktspekteret omfattet på dette tidspunktet nå både kompaktlastere, traktorgravere, gravemaskiner, hjullastere, selvgående vibrerende valser, rammestyrte dumpere, bulldosere, gravemaskiner og minigravere som ble lansert på slutten av 2003. I tillegg kommer et komplett utvalg av landbruksutstyr.

Case var tidlig ute med å tilby en finansieringsløsning til kundene sine. Den kom allerede i 1957 og eksisterer fortsatt som en egen divisjon innen CNH Capital

I 1967 ble Case selv kjøpt opp av selskapet Kern County, som igjen solgte det videre til Tenneco i Texas. Case fortsatte imidlertid sine egne oppkjøp. Fem år senere kjøpte Case det britiske traktorselskapet David Brown.

International Harvester

I 1984 kjøpte Tenneco opp utvalgte deler av International Harvesters landbruksdivisjon og blandet det med J.I Case. Dette medførte at landbruksproduktene i en periode ble merket Case International. Senere ble navnet imidlertid endret til Case IH.

New Holland

I november 1999 fusjonerte Case med New Holland og selskapet skiftet navn enda en gang. Siden da har selskapet hatt navnet CNH Global. CNH Global har i dag fabrikker og produksjon i mange land over hele verden.

Case CE eller Case Construction Equipment, består i dag som en egen avdeling i konsernet CNH Global. CNH Global har ligget på femtende plass over de største produsentene av anleggsmaskiner globalt.

Til tross for alderen er maskinen i god stand. Den har aldri blitt restaurert. © Steinar Sund

Case Construction Equipment har gjort CNH Global til den femtende største produsenten av anleggsmaskiner totalt. © Steinar Sund

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!