23948sdkhjf

Vel blåst

Lillestrøm-firma har spesialisert seg på rengjøring med trykkluft og tørris.

Foreløpig er det ikke så mange som driver med dette, selv om bruksområdene og fordelene er mange. Teknikken er langt mer utbredt i Europa, blant annet Tyskland.

Daglig leder i Blast It AS, Finn Arne Andresen, startet opp med tørris til rengjøring i 2009. I følge Andresen som er malermester av yrke, er fordelene åpenbare, siden det er gass i fast form fordamper den etter den treffer overflaten, det gir dermed ikke noe avfallsproblem.

Det eneste som faller av er skitten man vil fjerne. Det er heller ikke den samme støvproblematikken som kommer av å blåse med sand. Dessuten må sanden etter sandblåsing deponeres.

Rengjør alt

På listen over ting som er blitt grundig rengjort av Lillestrøm-firmaet finner man veteranbiler, helleristninger, lastebiler, asfaltmaskiner, produksjonsmaskineri, strømkabler, trafoer, båter, anleggsmaskiner og nå kirker.

Betongkirketak

Lilleborg Kirke på Torshov har noe så sært som betongtak og det er bygget i 1966. Dermed er det mose med røtter inn i porene på betongen og skitt fra 50 år tilbake som nå blir blåst vekk med tørris. Blast It skal rengjøre det 1000 kvadratmeter store betongtaket for oppdragsgiveren Roald Larsen AS som skal legge membran og nytt tak på bygget.

Betongen skal impregneres før takleggingen og en annen fordel er at man kan starte impregneringsjobben umiddelbart etter rensing, siden det er helt tørt. Alternativet her hadde vært å bruke vann eller våt sand, begge delene hadde gjort at vann ville trengt seg dypt inn i porene, og det måtte stått til tørk i minst en uke i følge Andresen. Blast It har satt av åtte dager med to mann på kirkejobben. På store jobber går omtrent en container med tørris per dag.

– Bruksområdene er mange, særlig fordi det er så skånsomt, for eksempel kan vi rengjøre strømskap og kabler mens det er strøm på, tørris er ikke strømførende og fritt for fukt, forklarer han.

Betong og bitumen

Rengjøring av anleggsmaskiner er noen av de vanligste oppdragene deres. Den vanlige måten å fjerne betongsøl fra anleggsmaskiner er syre og varmtvann med høyt trykk. Men nå oppdager flere og flere tørrisen til Andresen.

NCC er en av aktørene som allerede har brukt Lillestrøm-firmaets ekspertise for rengjøring av sine tunnelmaskiner. Andre aktører har fått fjernet bitumen fra asfaltredskap. Multimaskin, Leminkainen, Ramirent og Oslo Liftutleie er andre som sørger for rent utstyr med tørris. Man sparer miljøet for kjemikalier, det gir bedre arbeidsmiljø for ansatte og sparer mye tid på rengjøring som igjen gjør at de sparer penger. En vinn - vinn situasjon, forklarer Finn Arne.

80 minus

Han anslår at det går opptil 80 prosent raskere å rengjøre anleggsmaskiner på denne måten.

Det er også godt egnet til sanering av brannskader ved å fjerne røykskader. Prinsippet er det samme som med sandblåsing, man tilsetter tørrisen i luftstrømmen.

Det brukes stort sett 10 bar, men for heftigere effekt kan man også bruke opp til 17 bar med en kraftigere kompressor. Hovedforskjellen er uansett at stoffet man bruker forsvinner etterpå. Det er en skånsom metode for å overflatebehandle ting på. Om man vil lakkere opp visse områder av en hjullaster for eksempel kan man blåse det rent med tørris, man får ikke blankt stål, men det er godt nok til å legge på grunning får vi vite. Et annet bruksområde er desinfisering, isen holder minus 80 grader og det er få ting som overlever 80 minus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125