Veivalsen er en Wallis & Steevens type C. Den står i dag på Norsk vegmuseum ved Hunderfossen, som et minnesmerke om norsk asfaltvirksomhets eldste historie. Dateringen av den gamle maskinen er ikke helt sikker, men museet tror den er fra 1933.

Tre valser

Veivalsen er utstyrt med Wallis & Steevens dieselmotor, har klassisk utførelse med tre valser, en bred og svingbar foran og to smalere bak.

Den har blitt brukt til komprimering av masser ved veiarbeid og ved legging av faste dekker. 

Tresylindret

Mass Haugen fra Statens vegvesen forteller at det ellers ikke er så mye de vet om det gamle klenodiet. Han forteller at den er utstyrt med en motor av typen 3JP fra produsenten Lister. Det er en tresylindret dieselmotor. Forøvrig har den vanlig clutch og bremsepedalbetjening.  Maskinen er også utstyrt med åtte trinns girkasse, fire gir forover og fire bakover.

- Hastigheten reguleres med clutchen fremover og bakover, forklarer han.

Veivalsen er produsert av det britiske selskapet Wallis & Steevens som begynte å produsere sin serie med Advance rollers på 20-tallet. © Steinar Sund

Viktig asfaltbedrift

Maskinen er merket med firmanavnet A/S Sigurd Hesselberg og har tydeligvis vært i bruk av dette firmaet på et eller annet tidspunkt i sin historie.  A/S Sigurd Hesselberg ble stiftet allerede i 1897 av generalkonsul Sigurd Hesselberg.

På den tiden var selskapet et agenturfirma som leverte produkter til bryggerier på forskjellige steder i Norge. Siden begynte han også med gulvbelegg og maskiner og satset etter hvert på produksjon av støpeasfalt. Dermed ble bedriften den første i Norge som drev med asfalt.

Sigurd Hesselberg selv døde i 1929. Da overtok ingeniør Bjarne L. Corwin ledelsen av selskapet og utviklet det videre til å bli Norges største private asfaltentreprenør. Da hans sønn, Paul Corwin overtok som leder i selskapet i 1964, var AS Sigurd Hesselberg den dominerende aktøren i det norske asfaltmarkedet.  I 1978 utviklet selskapet en spesiell sporefyller, en asfaltutlegger som var svært ressursbesparende. Maskinen varmer og freser opp gammel asfalt, som blandes med ny asfalt og legges på nytt. Leggingen foregikk i gangfart. Dette er en maskin som brukes den dag i dag, mer enn noensinne.

Veivalsen er produsert av det britiske selskapet Wallis & Steevens som begynte å produsere sin serie med Advance rollers på 20-tallet. © Steinar Sund

Mangfoldig virksomhet

A/S Sigurd Hesselberg drev likevel ikke bare med asfaltarbeid. Selskapet ble også en stor aktør innen maskinvirksomhet. En egen maskinavdeling ble etablert allerede på 30-tallet. Hesselberg ble agent for det amerikanske selskapet Allis-Chalmers i 1938. Dette agenturet ble overtatt av AS Stormbull i 1958 og Hesselberg hadde også noen år med agenturene for Clark Michigan hjullaster, Norverk og MBU hjullastere før selskapet overtok agenturet for Komatsu anleggsmaskiner fra Japan på 70-tallet. I 1983 fikk Hesselberg Maskin også agenturet for Bomag valser.

Solgte til Veidekke

Asfalt-divisjonen av AS Sigurd Hesselberg ble i 1988 solgt til AS Veidekke og det ble stiftet et nytt selskap, Veidekke Asfalt.  I 1999 blir Veidekke Asfalt slått sammen med Korsbrekke og Lorck AS og blir til Kolo Veidekke AS. I 2011 skifter selskapet navn igjen og blir til Veidekke Industri AS.

Det går med andre ord en direkte historisk linje fra Norges første asfaltselskap til en dominerende aktør i norsk asfaltvirksomhet. Veidekke Industri AS er i dag Norges største privateide aktør innen asfaltmarkedet.

Wallis & Steevens begynte med dampmaskiner og dampdrevne traktorer. På 20-tallet begynte de å produsere sin Advance-serie med diesel- og parafindrevne veivalser. © Steinar Sund

Britisk jernverk

Maskinen er produsert av det britiske selskapet Wallis & Steevens, et selskap som ble stiftet allerede i 1847 av Arthur Wallis under navnet The North Hants Ironworks. Wallis drev et jernverk i Basingtoke, en liten by i Hampshire i England og laget landbruksutstyr og verktøy av forskjellig slag.

Fra damp til forbrenningsmotorer

Selskapet spesialiserte seg tidlig på å produsere portable og stasjonære dampmaskiner. Den eldste som er kjent er datert til 1866. Han laget en rekke selvgående utgaver, dampdrevne traktorer og andre typer dampdrevne kjøretøy, blant annet dampveivalser. Overgangen var ikke lang fra dampdrevne kjøretøy til kjøretøy drevet av forbrenningsmotorer. Fra 1920-årene konsentrerte selskapet seg mer og mer om produksjon av en serie med avanserte veivalser basert på forbrenningsmotorer. Det britiske selskapet laget veivalser både med diesel og parafinmotorer.

Selskapet ble også agent for andre selskaper som produserte landbruksmaskiner, blant annet David Brown fram til 1953 og Massey Ferguson til 1976.

På slutten av 60-tallet ble sentrum av Basingtoke stengt og produksjonen ble da flyttet til Daneshill. Her fortsatte produksjonen i noen år til selskapet ble innhentet av resesjonen og produksjonen av veivalser ble solgt til BSP International Foundation Ltd i 1881.

Førermiljøet taler for seg selv. © Steinar Sund

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!