I den første hendelsen ble det funnet dynamitt som ikke eksploderte under tidligere arbeid. Det andre tilfellet oppsto inne i tunnelen, da bergsprengerbilen streiket. Lunten var allerede tent, og bergsprengeren måtte løpe i sikkerhet. Ingen ble skadet i noen av hendelsene.

Forsiktig rensk

Hovedbyggeleder Trond Øygarden sier at det aldri var noen reell fare, da en gravemaskinfører oppdaget sprengstoff i en skjæring på Gvammen. Her ble det sprengt i 2013, som en del av forberedelsene til anlegget.

– Det lå masse stein og grus over, og sprengstoffet lå et stykke nede. Men det er klart, hvis man begynner med piggmaskin i nærheten kan det bli farlig.

– Derfor har vi foretatt forsiktig rensk videre. I Vegvesenet har vi fokus på dette, siden det har vært noen episoder, sier Øygarden.

Lå i dekning

– Dette er alvorlige hendelser, sier prosjektleder Trude Holter, og varsler at alle prosedyrer og rutiner vil bli gjennomgått.

Tunnelhendelsen framtrer som mest dramatisk. Der hadde den erfarne bergsprengeren rygget bilen mot veggen innerst i tunnelen. Han gikk ut, tente lunten og satte seg tilbake i bilen, som nektet å starte! Etter noen mislykkede forsøk på å få motoren i gang, valgte bergsprengeren å komme seg ut i sikkerhet til fots. Det tar to og et halvt minutt fra lunten er tent til ladningen sprenges.

Bilen fikk store skader, og ble flyttet adskillige meter, mens bergsprengeren lå i dekning bak en rensekorg.

Merkelig nok fikk han start på den sprengskadde bilen etterpå, og kunne kjøre den ut.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!