Det med fritidsmarkedet gjelder kanskje mer i andre verdensdeler, her i Norge antar vi at det fortsatt blir solgt mest pickup som får firmalogo på siden. Men hva vet vi? Kanskje disse også har en fritid en gang i blant..

Opp et hakk

Nissan Navara har uansett hoppet opp et helt hakk hva gjelder komfort, utseende, utstyr og innvendig støynivå.

Og på tross av en dowzising på motorfronten kan den fortsatt lokke frem smilet når begge turboene hjelper rekkefireren med å produsere 190 hestekrefter og 450 newtonmeter.

2,3 liter

Den deilige V6-dieselen til forrige Navara og Pathfinder er dessverre historie. Den gamle 2,5-literen har også blitt byttet ut.

Under panseret sitter det en 2,3-liter. Den finnes med både én og to turboer, som vil si henholdsvis 160 og 190 hester.

Snill på forbruket

Forbruket var pent synes og lå på rundt og litt over 0,8 liter på mila.

Nye Navara oppfører seg like godt på en gresseng som på landeveien. © Fredrik Saugstad

Solid og oversiktlig i kupeen, men vi savner mer oppbevaringsrom. © Fredrik Saugstad

Stjålet fra SUV

Med nye Navara (som har modellkoden NP300) vil Nissan ta en større del av fritidsmarkedet, og for å få til dette var de nødt til å gjøre noe med komforten. Multilink (5-link med spiralfjærer i stedet for bladfjærer) bakhjulsoppheng, har de i prinsippet stjålet fra SUV-verdenen og det er merkbart at dette hjelper. Da nærmer det seg uavhengig hjuloppheng, men bilen har jo fortsatt stiv bakaksel.

Opplevelsen

Vi opplever lite støy fra motoren i kupeen som for øvrig føles som en av de mer stillegående pickupkupeene på markedet nå. Det skal bli interessant å sammenligne med nye Hilux når den kommer på norsk jord.

Du sitter godt og har god oversikt med grei ergonomi. En følelse av godt sammenskrudd kvalitet får vi fortsatt.

Vi savner likevel en del oppbevaringsrom og flere koppholdere. De fleste har for eksempel behov for å sette fra seg smarttelefonen et egnet sted, men her havner den bare i koppholderen og slenger rundt. Rattet kan også bare stilles i høyden.

 

Nye Navara kan trekke henger på 3500 kilo, maks vogntogvekt er 6000 kilo. © Fredrik Saugstad

Utstyrsnivå Tekna gir deg LED-frontlys med automatisk nivåinnstilling og tåkelys foran med krom. © Fredrik Saugstad

Det anleggsbransjen gjerne bruker pickupen til, å dra henger, er et av de sterke korta til Navara. Tillatt tilhengervekt er 3500 kilo.

Planet på en Double-Cab 1578 mm langt og 1560 mm bredt på det bredeste, mellom hjulbuene skal det være 1130 mm.

Elektronisk diff

Nissan har valgt å droppe den mekaniske differensialsperren. De har isteden valgt en løsning med elektronisk diffsperre som fungerer ved å bremse individuelle hjul.

Vribryter

Med en vribryter bytter du mellom bakhjulsdrift, firehjulsdrift og lavserie. Nissan kaller det Shift-on-the-fly-firehjulsdrift. Det betyr at du kan skifte mellom de forskjellige i fart.

Konklusjon:

Nye Navara ser bra ut, er langt bedre å kjøre både på landevei og på anlegget, den har en god automat og kan trekke 3,5 tonn. Prismessig ligger den et godt stykke over nye Mitsubishi L200, men Nissanen er sterkere, mer komfortabel og har finere automat. Det blir bakhjulsopphenget, den stille kupeen og standard utstyrsnivå som drar opp. Mangel på oppbevaringsrom, koppholdere og at rattet kun kan stilles i høyde, drar ned.

Fargevalget er helt riktig synes vi, Savannah Yellow metallic gjør seg godt på en pickup. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!