Ikke grevling i taket, men riverobot i kjelleren. Det er det bygårdene i Youngsgate 7, 9 og Torggaten 13 i Oslo har fått.

Veidekke har fått i oppdrag å rehabilitere de tre bygårdene fra 1860-tallet og har brukt R3 Entreprenør AS som underentreprenør for å ta oppdraget med utgraving og kjerneboring i forbindelse med refundamentering av bygårdene.

Og for å grave nede i kjellere med høyde på under halvannen meter nytter det ikke med minigravere. R3 bruker tre riveroboter, en i hver kjeller.

En av maskinene var en flunka ny Husqvarna DXR 140, den tiende riveroboten til  riveekspertene, men den første fra merket Husqvarna Construction Products. Den ble overlevert samme dag som vi var på kjellerbesøk.

Bygget på leire

Nede i kjelleren er det lett å skjønne hvorfor håndspaing er utelukket, massene her består av seig tung blåleire iblandet noe stein og grus.

Gravemaskiner står som regel ikke nede i en kjeller. Men en riverobot med graveskuff hører hjemme her. © Fredrik Saugstad

Fra venstre: Maskinfører Anders Johnsson, selger Husqvarna Construction Products, Frode Findahl, markedssjef Husqvarna Construction Products, Kristian Forsdahl, Driftsleder R3, Dag Tony Ludvigsen, administrerende direktør, Philip van de Velde og prosjektleder R3, Sebastian Larsson. © Fredrik Saugstad

700 tonn på trillebårer

Arbeiderne i R3 fortjener en god porsjon respekt siden massene blir lempet fra riveroboten til trillebårer. Hele 700 tonn var foreløpig gravd ut fra kjellerne og trillet frem med håndkraft til transportbånd som fraktet massene opp på bakkenivå. Der ventet en av R3s Mustang kompaktlastere og tok det videre opp i krokcontainer. Det gjenstod anslagsvis 50 tonn med masse AnleggsMagasinet vi var på besøk.

Imponerende 700 tonn bestående mest i blåleire har blitt fraktet fra riverobot til transportbånd med disse fremkomstmidlene. © Fredrik Saugstad

Svein-Ove Arnesen

Står på flåter

I gamle bygårder i Oslo er grunnmuren bygget opp på «flåter» da grunnmassene som regel er leire. Disse flåtene er ikke lenger gode nok og refundamentering er derfor nødvendig.

Prosjektleder i R3, Sebastian Larsson, kunne fortelle om en stram fremdriftsplan og at de var helt avhengige av riverobotene. Etter de hadde gravd seg ned til riktig nivå blie det støpt et nett av dragere i og under kjellergulvet, så ble alle bygårdene refundamentert. 

I alt utgjorde R3-gjengen 25 stykker på dette prosjektet som sulle være ferdig støpt for kunden i første halvdel av juni. Totalt sett hadde Veidekke og R3 omtrent 70 mann på anlegget.

Maskinfører Anders Johnsson har ni års erfaring med riveroboter, men det er første gang han fører en Husqvarna. © Fredrik Saugstad

Rekkevidden fremover er på 3,7 meter, her utstyrt med en 55 liters skuffe. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!