Den flotte Scania fireakslingen har "Queen of the Road" over hyttesidene. Mariann er stolt av bilen sin! I fjor hadde AnleggsMagasinets søstertidsskrift TransportMagasinet, en flott artikkel om "Kvinnfolk bak rattet". Der traff leserne tre freske venninner fra Trondheim som alle kjørte lastebil. Mariann Glemmestad, alias "Donna Diesel", var en av dem. Den gang kjørte hun en DAF i Nor-Cargo-systemet, men var på jakt etter en jobb i anleggsbransjen. Den fant hun hos Tverås Maskin & Transport AS i Stjørdal. I begynnelsen ble det en godt brukt treakslet Scania med dumperkasse, på Mariann. Men etter en tid åpnet det seg en mulighet for ny lastebil. Den dagen jeg skulle være med på tur hadde hun kjørt mye leire, men da jeg ringte og antydet muligheten for en førsteside, fikk jeg følgende kommentar: "Ja, ja, det var den lunsjpausa". Da vi møttes senere på dagen ankom Mariann i en skinnende blank Scania, nyvasket og fin. R500 8x4 Marianns nye bil er en Scania R500 8x4 med manuell gearkasse, utstyrt med dumperkasse fra Istrail. Mariann kjører stort sett bare singel med denne bilen, men Tverås har en fireaksling til som går fast med henger. - Jeg angrer ikke et sekund på at jeg meldte overgang fra den gamle jobben til anleggsbransjen. Her er det mye mindre stress, og mindre tunge løft enn der jeg var tidligere. Jeg startet hos Tverås i juni i fjor, den nye bilen fikk jeg for et par måneder siden. Artig i grunnen, fikk være med på hele prosessen i forbindelse med bestillingen av bilen. Hadde et par klare krav, blant annet at det skulle være V8-motor og manuell gearkasse. Sjefen prøvde seg med 480-motor, men da sa jeg at han kunne bare droppe hengerfeste med en sånn motor. Jeg skulle ha V8, sier Mariann med ett bredt glis om munnen. - Men hvorfor ville du ikke ha Opticruise gearsystem? - Jeg kjenner en jente som også kjører, og hun har Opticruise og liker det ikke i det hele tatt. Derfor ville jeg ha manuell kasse, noe jeg er godt fornøyd med, forteller Mariann. Ensom svale Vi er på vei gjennom Trondheims gater for å levere en grabb til en gjeng fra Tverås som er på jobb i bygatene. Mariann forteller at det blir mye kjøring i og rundt Trondheim, men hun er ikke spesielt glad i kjøring i trange sentrumsgater. "For mye stress", som hun sier. Mariann er en ensom svale som sjåfør hos Tverås Maskin & Transport, hun skulle gjerne sett at det var flere jenter som kjørte lastebil der. Hun synes det fort blir litt mye sladder på arbeidsplassen. - Jeg tror jaggu mannfolk slarver mer enn kvinnfolk, sier hun litt oppgitt, men bedyrer at hun trives godt allikevel. Noe av årsaken er trolig arbeidsgiver som har stilt opp for Mariann. På grunn av småbarn og henting i barnehagen og lignende har hun en fleksibel ordning. - Ja, jeg slutter arbeidsdagen når jeg må. Skal hente i barnehagen halv fem, så det er ikke noe å gjøre med det. Men så stiller jeg opp for arbeidsgiveren og kjører ekstra når jeg kan, sier Mariann. Bilen til Mariann skiller seg ut i forhold til de andre bilene til Tverås. Først og fremst med "Donna Diesel" i store bokstaver øverst på frontruta, men også på grunn av dekoren på sidene der "Queen of the Road" står klart og tydelig over det skrå dekorfeltet på hyttesidene. I tillegg har hun fått laget et snertent damemotiv som er plassert på feltet bak siderutene. - Motivene ble fine, men er alt for små. Jeg må få se å få gjort noe med det, sier Mariann Glemmestad, alias "Donna Diesel", da jeg takker for meg. "Queen of the Road" kjører videre for et nytt tipplass i Trondheim.
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!