Nissan fikk omsider også sin versjon av bilen som opprinnelig er produsert av Renault og som i allerede finnes som Opel, og nå Fiat og Nissan. Nissan Norge ser for seg å selge den som varebil, småbuss, arbeidsbil og Combi og chassis.

Etterfulgt av et lite glimt i forbindelse med UEFA Champions League-finalen i mai, har Nissan nå offentliggjort den helt nye NV300. Det skjedde på IAA for et par uker tilbake.

Den får Serviceintervaller på 2 år/40 000 km som skal redusere driftskostnadene. Nissan har ventet lenge på en erstatning for Primastar. Og nok en gang legger modellen seg størrelsesmessig mellom NV200 og NV400. Dette er en viktig modellansering for Nissan ettersom den kompletterer modellutvalget av deres lette nyttekjøretøy.

1,6 med eller uten

NV300 tilbys med tre ulike motoralternativer. Alle modellene benytter Nissans 1,6 liter dCi dieselmotor, best kjent fra Qashqai og X-Trail med motoreffekt på 95 hk, 125 hk og 145 hk. 95 hk er Single Turbo mens de to andre er Twin Turbo. Alle motorer har 6-trinns automatgir. Alle motorer har dieselpartikkelfilter som standard og oppfyller Euro 6-utslippsstandardene.

I tillegg er alle modeller utstyrt med Selektiv katalytisk reduksjonsteknologi (SCR) med AdBlue-karbamidløsning for å redusere NOx-utslippene. Twin Turbo-modellene har Stop/Start-teknologi i tillegg til en ECO-modusbryter med gearskiftindikator. Dette er også ekstrautstyr på modellen med 95 hk. Den mest effektive varebilen er versjonen med 125 hk, med et blandet drivstofforbruk på 5,9 liter/100 km og CO-utslipp på 155 g/km.

Komfortabel

NV300 har Nissans hyggelige 5 år eller 160 000 kilometers garanti, som også gjelder for alt originalt tilbehør fra Nissan som monteres på bilen. Vi kjenner modellen fra både Opel og Renault og kjøreegenskapene og komforten er der på et godt nivå.

Lasterommet har plass til tre standard europaller i L1-versjonen. Lasteplassen i innstegsmodellen LHH1 varebilen er 110 mm lenger enn i Primastar, og har plass til gipsplater på 10x2,5 m.

En skillevegg mellom kupeen og lasterommet kan spesifiseres for ekstra god lasteplass på 3,75 m (L1) og 4,15 m (L2) i lengderetningen. Lasterommet i L2-versjonen varierer fra 5,2 m3 til 8,6 m3 avhengig av modell. NV300 er bygget ved Renault-Nissan sitt anlegg i Sandouville i Frankrike, og kommer i salg i Norge og Europa fra slutten av november.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!