Flere der ute har trodd det har vært noe galt med maskinen eller lastebilen de nylig har mottatt. Enkelte tilbakemeldinger har gått på at ryggevarsleren lyder helt feil, den må være ødelagt.

Hvit lyd

I flere tilfeller har det vært snakk om det nye systemet med hvit lyd. Den vanlige tradisjonelle pipende ryggevarsleren piper nemlig på det siste verset, nesten da. For den nye teknologien som kalles «white sound» er allerede montert på mange maskiner.

video

Flere fordeler

Teknologien bak den hvite lyden er et bredere spekter av lydbølger som gir et mer retningsbestemt varsel for vår hørsel. I tillegg er det større sannsynlighet for å oppfatte lyden om man bruker hørselsvern og for hørselsskadde. Hvit lyd forsvinner raskere med avstand hvor poenget er at det kun skal høres tydelig i det området som er aktuelt. Det skal gi mindre irritasjon for naboer

Fra fabrikk

Lyden kan beskrives som en SSH SSH-aktig modemlyd. Når dette blir standard eller vanlig er vanskelig å anslå, men Volvo tilbyr dette fabrikkmontert på dumper og hjullastere allerede.

Særlig aktuelt vil det være for arbeid nattestid, snøbrøyting, arbeide i sentrumsnære områder, boligstrøk, havneområder som ligger i bykjerner

Arne Pedersen, avdelingsleder for auto/rekvisita hos KCL

For å få korrekt bilde til 360-graders overvåking kan kameraet på rumpa monteres på en slik mast. © Fredrik Saugstad

Krava kan komme

Selv synes han det er litt rart at myndighetene ikke har satt krav til dette ved arbeid i bysoner. Han blir ikke overrasket om krava kommer etter hvert nå som systemene blir mer standardiserte fra fabrikk og er langt billigere enn for noen få år siden. Ryggevarsleren leveres også i en selvjusterende utgave som kan øke varslingsnivået med opptil 20 desibel i forhold til støy i arbeidsomgivelsene. Teknologien var allerede på markedet i 2012, men fortsatt er det nytt for mange.

Full pakke på gårdsmaskinen

Hos Volvo Maskins hovedkvarter på Mastemyr utenfor Oslo er det høy aktivitet og mye logistikk som foregår ute på gårdsplassen. Volvos egen «gårdsmaskin» en L90 går mange timer hver dag for å flytte på utstyr, paller og forefallende oppdrag. For å kunne vise kunder som er innom systemene har de montert «full pakke» fra Brigade på maskinen. Arne Pedersen i KCL og Jarle Bjørløw, produktsjef for servicehjullastere hos Volvo Maskin, viste frem maskinen som har 360 graders kamerasystem som gir et fugleperspektiv av arbeidsområdet rundt maskinen. Den har i tillegg pulserende Radar Ryggevarsler som aktiviseres ved rygging, et aktivt sikkerhetssystem som kan programmeres fra 3 til 30 meter i ryggesonen. Den varsler føreren umiddelbart om noe eller noen kommer inn i sonen. I tillegg har maskinen BBS White Sound Ryggealarm.

Backsense Radar

Innen anlegg, avfallssektoren, jordbruk og gruvedrift er det vanlig med store maskiner med store blindsoner. Radarsystemene er konstruert for å oppdage folk og objekter i ryggesonen, både i bevegelse og statiske. Føreren får lydsignal og visuelt signal når noe eller noen er innenfor sonen.  Systemene er særlig velegnet på anlegg hvor det er mye folk og gjenstander rundt omkring.

Arne Pedersen, produktansvarlig auto rekvisita i KCL og Jarle Bjørløw, produktsjef for hjullasterne L20 til L120 hos Volvo Maskin, tror at det vil komme krav om bedre overvåkningsteknologi på maskinene i fremtiden. © Fredrik Saugstad

Det fabrikkmonterte ryggekameraet virker uavhengig av Brigades 360-graders kameraer. Øverst ser vi varsleren for den pulserende radaren. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!