Denne detaljen fra Nomek er Petter ekstra godt fornøyd med. Forøvrig har han ikke pusset eksosrøret, euro 6-teknologien gjør sitt. © Fredrik Saugstad

Hos påbyggerspesialisten Nomek AS fra Stryn, kunne man hvile øynene på Petter Valdes asfaltkoker. En fire måneder gammel Scania R730 8x4 tandem med styrbar fjerdeaksel.

Lekre detaljer

Bil og påbygg er lekkert med masse detaljer, legg for eksempel merke til hvordan eksosen blir ført ut.

Innvendig er det lagt ned en aldri så liten dose kjærlighet fra FL Buur med et skikkelig fint resultat. Utvendig er det lagt inn både tid og ressurser i lakk og detaljer på et allerede påkostet påbygg.

Garlild-signatur

Man finner signaturen til Laila Garlid under en stor motivlakkert Griffin som frakter krokflaket med asfaltkokeren på. Lakken ellers er sørget for av Nomek, med flere lag klarlakk til slutt.

Petter har sansen for stilrene biler, uten for mye dill og dall, han er godt fornøyd med Nomek og selvsagt lakkeringen til Laila Garlid. Da vi spør han om hvordan / om man klarer å holde bilen pen gjennom asfaltsessongen svarer han;

- Man må ta litt og litt hele tiden, om ikke har man tapt.

En entusiast for det stilrene og daglig leder, Petter Normann Valde, har kjørt i familiefirmaet hele livet. Faren, Karl Valde startet firmaet i 1961, det samme året Petter ble født. © Fredrik Saugstad

Legger membran

Asfaltkokeren på 15 tonn fra AGT med dieselfyring, sørger for membran på bruer. På nye og ved rehabilitering av gamle gjennom asfaltsessongen. Petter som er fast på bilen kjører for Veidekke og oppdragene er mest i Sunnmøre, nordover, men egentlig i hele landet dersom der Veidekke har bruk for ham. Tanken skyves helt bak på flaket ved lossing.

Ellers kjører han bilen, som han fikk i mars, med asfaltbalje og maskinflak.

Asfaltkokeren på 15 tonn fra AGT med dieselfyring, sørger for membran på bruer. På nye og ved rehabilitering av gamle gjennom asfaltsessongen. © Fredrik Saugstad

Nomek-påbygg og motivlakk fra Laila Garlid. © Fredrik Saugstad

Inn i bil havnet han da han var en "neve stor" kommenterer han og han har kjørt hele livet i den bedriften faren hans Karl, startet.

Petter var en automat-skeptiker for en tid tilbake, innrømmer han. På en R730 er det ikke så mye valg, det måtte bli siste versjon av Opticrusie og han har nå bare positive ting å si om den løsningen.

Hos Volvo Trucks var det også bil fra Karl Valde AS, som har en lang historie med Volvo. © Fredrik Saugstad

Fin bakstuss, Nomek her også. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!