Volkswagen har nylig hatt verdenspremiere på sin treliters V6 turbodiesel i Amarok. Da er den alene i dette pickupsegmentet om å tilby V6, siden Nissan kuttet ut sin V6 på sin nye Navara.

Upsizing

Og mens andre produsenter er blitt gode på downsizing, for eksempel Ford som har gått ned til toliter fra 2,2 liter i deres to store Transit-modeller, går Volkswagen altså andre veien med å øke en hel liter i slagvolum.

På etterspørsel

Årsaken er ifølge produsenten et svar på etterspørsel etter premiumfølelse også på drivlinja. Det sier en del om kundene på Amarok, og tendensen blir bekreftet fra den norske importøren som har solgt klart mest av deres best utstyrte varianter, Highline, Ultimate og Canyon. Ultimate-versjonen blir erstattet av Aventura når den kommer.

V6-versjonen blir lansert sammen med en facelift, som er mest synlig i fronten og inne i kupeen.

Amarok blir nå alene om å tilby en V6-diesel i dette pickupsegmentet. © Fredrik Saugstad

Amarok med V6 og Aventura-nivå kommer til Norge i september. Prisene er ikke klare da vi skriver dette. © Volkswagen

Aventura

Nå er lista lagt enda høyere med den nye toppversjonen Aventura. Interiøret er dratt enda et hakk opp på premiumstigen, noe Amarok allerede har vært klasseledene på, mener vi.

Nye ergoComfort-seter er det første vi merker oss som imponerer. 14-veis elektrisk justerbart førersete i skinn er med på å gi godfølelsen en ekstra boost.

Styreresponsen fra servotronic-systemet er fast og fin, nesten i overkant sportslig til å være på en pickup, men den tilpasser seg fint hastigheten.

To nye lakkalternativer blir tilgjengelig, matt svart og matt blå. Godt synlig er også bøyla på planet med Aventura-logoen.

Lysbøyla på taket blir også mulig å få på Aventura i Norge, på lik linje som Canyon.

Intrykket er solid og gromt etter noen mil rundt på Münchens landeveier og motorveier. Støynivået i kupeen er enda bedre dempet og V6-motoren gir unektelig fra seg en tilfredsstillende lyd ved gasspådrag. 0 til 100 km/t går på 7,9 sekunder med toppfart på 193 km/t.

Det bør vel holde det..

Premiumfølelsen er dratt enda et hakk i interiøret. 14-veis elektrisk justerbart førersete i skinn er med på å gi dette en ekstra boost. © Volkswagen

Tøff og deilig, den matte lakken heter Ravenna Blue. Et annet alternativ er den mørkegrå Indium Grey. © Fredrik Saugstad

550 Newtonmeter

V6-motoren kommer i tre varianter, 163, 204 og 224 hestekrefter. 224-hesteren får dessuten overboost på 20 ekstra hestekrefter ved kickdown.

Dreiemomentet er henholdsvis 450, 500 og 550 Newtonmeter, og er tilgjengelig fra under 1500 omdreininger i minuttet. For å få fullt utbytte av toppversjonen tror vi mange vil velge den sterkeste varianten med åttetrinns automat og 4Motion. Da får man med 550 newtonmeter og 3,5 tonns maks tillhengervekt på kjøpet. 3,5 tonns hengervekt blir å få på de to største motorene, men med noe utstyrsbegrensning ifht vekt.

0,76 liter på mila

Forbruket som er oppgitt fra produsenten er på 0,76 liter på mila, noe som antakelig er under svært optimale forhold. Utslippet er oppgitt til 199 gram Co2 per kilometer. Serviceintervallene er 40.000 kiloemter.

Automaten er fortsatt på åtte trinn, men er forsterket til å tåle 650 newtonmeter. Første trinnet fungerer fortsatt som erstatning for lavserie.

Bilene kommer til Norge i september. Prisene er ikke klare da vi skriver dettte.

V6-motoren er hentet fra Audi A6 og A7. I Amarok leveres den i tre varianter, 163, 204 og 224 hestekrefter. © Volkswagen

Volkswagen ville gjerne vise at Amarok fortsatt fungerer godt i offroadløypa. 4Motion med offroad-knapp og selvlåsende torsondiff gjør de fleste hindringer greie å forsere. © Volkswagen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!