I følge Nastas Bell-ekspert, Kjetil Tveiten, kan maskinen være aktuell for flere norske entreprenører. Den Sør-Afrikanske produsenten introduserte maskinen som B60D for uregulerte markeder allerede under Bauma Africa 2013 og skal ha fungert godt på flere anlegg i Afrika.

Nyttelastkrig

Bell B60E har en nyttelast på 55,2 tonn.

Da er det duket for en liten nyttelastkrig mellom sørafrikaneren og Volvos nye store rammestyrte dumper, A60H som har oppgitt en nyttelast på 55 tonn.

Økende etterspørsel

Selskapet merket seg en økende etterspørsel etter tiptrucker i 60-tonns klassen. Som svar på dette utviklet de altså en hybrid mellom rammestyrt dumper og tiptruck med to aksler og drift på alle fire hjulsett.

Et chassis med 4x4, rammestyrt styring og oscillerende kobling gjør det mulig å holde alle fire hjul i kontakt med bakken uansett underlag. I følge Bell gir det maskinen bedre terrengegenskaper enn konvensjonelle tiptrucker. Motoren er en Mercedes-Benz optimert for anleggskjøring av MTU. Førerhytta er den samme som resten av E-serien. Bak sitter en Kessler-aksel beregnet for 70-tonns tiptrucker.

Spennende. I følge Nastas Bell-ekspert, Kjetil Tveiten, kan maskinen være aktuell for flere norske entreprenører. © Bell

Bedre veigrep og fremkommelighet sammenlignet med vanlig tiptrucker, skal være et av salgsargumentene til Bell B60E. © Bell

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!