Haakon Førde

Stor og elektrisk fra VW

Et tydelig stikk etter skilsmissen mellom Sprinter og Crafter dette. VW er først med ferdig e-varebil.

Kjetil Olafsen, produktsjef for Crafter og Amarok hos Volkswagen Nyttekjøretøy og Benthe Saga, Informasjonssjef Volkswagen Nyttekjøretøy. Nye Crafter har markedslansering i mars neste år og bilene kommer til Norge i andre kvartal. © Fredrik Saugstad

Det er en mildt sagt forventningsfull Volkswagen-importør som nå endelig kan vise frem deres nye, helt egne Crafter. Sprinter-samarbeidet er over og Crafter kan snart leveres med framhjulstrekk, bakhjulsdrift og ikke minst firehjulstrekk kombinert med automat.

Sikkerhetsfokus

Som på sine to mindre søsken får Crafter en god sikkerhetspakke som standard. Innholdet er Volkswagens multikollisjonsbrems, front assist med city nødbrems, hode- og sidekollisjonsputer og  last adaptiv ESP. Med i pakka er også Dab+ og connectivity. Frontassistenten benytter radar som måler avstand til kjøretøyene foran.

Om den merker en brå nedbremsing foran varsler den først med visuelt symbol, så med varsellyd kombinert med symbol, og om føreren fortsatt ikke har igangsatt nedbremsing slår nødbremseassistenten inn med full bremseeffekt for å bremse så mye som mulig for å unngå kollisjon eller å minske skadeomfanget så mye som mulig. Crafter blir også tilgjengelig med sidevindassistent som tilvalg.

Fremtidsplattform

Nye Crafter har elektromekanisk styring, som første bil i denne klassen, og med det kan den tilby hjelpesystemene Park Assist, Lane Assist og Trailer Assist. Den har allerede den tekniske plattformen for flere fremtidige systemer, som går helt opp til autonom kjøring.

I tillegg til Front Assist emergency braking system, kan den bestilles med adaptiv cruisecontrol ACC, Rear Trafic Alert og Side Protection System. LED-hoveklykter, kurvelys og Light Assist er tilgjengelig.

Alle de utstilte modellene på IAA-messen av Crafter var med forhjulstrekk. Varegulvet har 10 centimeter lavere lastehøyde enn med bakhjulstrekk og firehjulstrekk som kommer i midten av neste år.

Motoren er en Euro6 2-liter TDI EA 288 laget for nyttekjøretøyene til Volkswagen. Effekttrinnene er på 102, 140 og 177 hestekrefter. Alle versjonene får stopp/start-system som standard og forbruket skal synke med 15 prosent sier produsenten. Varebilen kommer i tre lengder og tre høyder.

Orden og gjennomtenkt førermiljø, med mye rom for oppbevaring er det vi ser i kupeen. © Fredrik Saugstad

I de små detaljene ligger det mye brukervennlighet. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!