Cat 794 AC fikk sin MinExpo-debut i Las Vegas. Caterpillar har tatt sikte på å lage en tiptruck med "best in class" ytelse på nyttelast, fart, bremsing, vedlikeholdsvennlighet og sikkerhetsfunksjoner.

Den dieselelektriske tiptrucken med 320-tonns nyttelast har i en periode vært gjennom testing og i fjor startet en kontrollert lansering og levering av maskiner. Den ble lansert i det globale gruvemarkedet i juni i 2016.

Til i dag går maskinen i fire land. Drivlinja er hentet fra den større 795F AC som skal ha bevist komponentholdbarhet på mer enn 30.000 timer, i følge Cat.

Nesten ren Cat

Dette er et rent Cat-produkt, nesten... For med unntak av en transistor fra Mitsubishi Electric (Insulated-Gate Bipolar Transistor) er hele drivlinja og maskinen bestående av Caterpillars egne komponenter.

Kraftig retarder

Det er i det hele tatt mye som kan kalles kraftig i denne sammenhengen. Retardasjonskraften er på 4086 kilowatt eller 5480 hestekrefter, det er relativt kraftig ja.

Den har oljekjølte skivebremser på alle fire hjul, noe Cat introduserte allerede i 1965 på datidens Cat 779.

3500 hestekrefter

Maskinen er drevet av en Cat C175-16 (den samme som på Cat 795F AC) som driver generatoren som gir strøm til en Cat AC-drivlinje (alternating current) med tre tilgjengelige effektuttak på 2750, 3100 og 3500 hestekrefter.

Produsenten lover større hastighet i motbakker enn konkurrentene, toppfarten på flatmark med last er 60 kilometer i timen.

Maskinen kommer med utstyr som telemetrisystemet MineStar, Cat trøtthetsvarsler, sperre slik at man ikke kan koble inn revers om maskinen ruller fremover og VIMS (vehicle information management system).

 

Til i dag går maskinen i fire land. Drivlinja er hentet fra den større 795F AC som skal ha bevist komponentholdbarhet på mer enn 30.000 timer, i følge Cat. © Cat

Den har oljekjølte skivebremser på alle fire hjul, noe Cat introduserte allerede i 1965 på datidens Cat 779. © Cat

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!