Mot slutten av 2017 lanseres pickupen Mercedes-Benz har laget i samarbeid med Nissan.

X-Class ble vist med pomp og prakt og det ser også veldig bra ut. Den skiller seg godt fra Navara.

(men dette er fortsatt et konsept)

Første premium

De slår seg litt på brystkassa nå, Mercedes-folket, for de er først som premium merke med pickup.

Mercedes-folket var også svært tilbakeholdne med detaljer og data, men noe fikk vi da...

Premium-pickup

Noe overrasket ble vi over at  X-class lanseres med med deres egen V6-diesel kombinert med 4Matic permanent all wheel drive-systemet.

Og at interiøret skulle skille seg fra Nissan Navaras noe mer plastikkpregede arbeidsmiljø, hadde vi regnet med.

Men vi ble likevel positivt overrasket, for her var det lekre detaljer og farger, men ta med at dette er konseptbiler da....

Hva Mercedes viser på konseptbilene, ser også ut som premium produkter, særlig interiøret med detaljer fra C-klasse og V-klasse.

Høy sikkerhet-spec

Det loves også en drøss med aktive og passive sikkerhetssystemer. Førerassistenter basert på kameraer, radar og ultralydsensorer blir tilgjengelig.

Nissans firesylindrede motor blir også tilgjengelig med deres manuelle gearkasse eller automat.

Pickupmarkedene har vært i vekst i de fleste markeder globalt, da særlig mid-size pickuper.

2,8 millioner pickuper

Daimler har analysert pickupmarkdet globalt før de satte i gang med planleggingen i 2011.

De forventer at mid-size segmentet vil øke med 35 prosent frem til 2025 til et totalmarked på 2,8 millioner enheter globalt.

Interiøret til X-Class kjenner vi igjen fra V-klasse og C-klasse. Lekkert! © Fredrik Saugstad

Man får lov å ta i litt med konseptbiler. Fargevalget er spenstig her. © Fredrik Saugstad

Ikke USA??

Nei, det vil si, ikke neda. fordi midsize segmentet i verdens største pickupmarked har sunket kraftig de siste årene fra en million enheter til 250.000 enheter.

Men det er i ferd med å øke igjen og Daimler har døren på gløtt her.

Kina er valgt bort fordi markedet der er alt for prissensitivt for X-Class.

Bilen vil produseres på Nissans fabrikk i Barcelona i Spania og i Cordoba i Argentina.

Hovedmarkedene blir Europa, Sør-Afrika, Sør- og Mellom-Amerika, Australia og Russland.

 

X-Class markedslanseres mot slutten av 2017. © Fredrik Saugstad

X-class samproduseres med Nissan Navara. Da er det usikkert om Mercedes vil lage sitt eget "lasteplan" som her. © Fredrik Saugstad

Bakre og midtre sperrer

Stigeramma er uendret fra Nissan. Drivlinja får midtre og bakre diffsperre og bilen får lavserie. Dette blir elektronisk innkoblbart.

Bakakselen får 5-llinkoppheng med spiralfjærer, det er det systemet Nissan har på sin Navara, men Mercedes bedyrer at dette er deres egen bakaksel.

Den skal også bli tilgjengelig med bakhjulsdrift med innkoblbar firehjulstrekk.

Stjerne-pickup: Mercedes-Benz er i ferd med å tette et hull i modellportfolioen sin. © Fredrik Saugstad

Svært futuristisk baklys og svært overraskende om det når produksjonsmodellen. Men vi kan jo håpe... © Fredrik Saugstad

5-link bakhjulsoppheng og spiralfjører med Mercedes-Benz egen oppskrift skal gi god komfort og gode terrengegenskaper. © Fredrik Saugstad

3,5 tonn

Hengervekt blir opp til 3,5 tonn og planet kan (teknisk sett) lastes med 1,2 tonn.

Fronten og LED-kjørelysene gir et klart Mercedes-Benz utrykk. Vi kjenner det igjen fra konseptbilen Vision Van. © Fredrik Saugstad

Mercedes-Benz X-class konseptet ble vist frem utenfor Stockholm den 25. oktober 2016 foran over 300 journalister fra nesten hele verden. © Fredrik Saugstad

Store volumer

Mid-size pickupmarkedet er stort, særlig om man tenker globalt, noe Daimler gjør.

I prosent av det totale bilsalget utgjorde dette segmentet i 2015:

Australia: 14,1 % - 160.300 stk.

Argentina: 11,6 % - 73.425 stk

Brasil: 5 % - 115.497 stk

Tyskland: 0,5 % - 17.655 stk

Storbritania: 1,3 % - 40.352 stk

Tyrkia: 1,4 % - 14.001 stk

Russland: 0,8 % - 12.836 stk

Norge: 2,1 % - 3975 stk

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!