Den lot vente på seg lenge, presseutgaven av Vito med 4x4, automat og kanskje like viktig, den «norske» komfortveggen.

Og det er sistnevnte detalj som gjorde Mercedes-importørens presseeksemplar lovlig sein i forhold til at norske kunder allerede farter rundt med Vito 4x4 over det ganske land. Og her kan vi like godt klinke til med en klisje med en gang, seint men godt! For etter vi omsider fikk fingrene i de blanke Vito-nøklene, raste vi oppover mot Trysil. Etter noen dager med skikkelig vinter under hjula er det overhodet ikke vanskelig å bli glad i den nye stjernebilen i fullspekket versjon.

Og med fullspekket, mener vi drivlinja selvsagt, for på innsiden var det fortsatt en del punkter man kan huke av på i den laaaange ekstrautstyrslista til Mercedes-Benz.

4x4-systemet veier 50 kilo ekstra. Kraftfordelingen på nye Vito er 45/55 prosent, på utgående modell var fordelingen 33/67 prosent. © Fredrik Saugstad

Førerplassen er god med komfortsete og 2-veis stillbart multifunksjonsratt i skinn. Hadde ikke skadet med nedfellbare armlener. © Fredrik Saugstad

Klar, ferdig, gå! Akselerasjonen føles nesten lik på dette underlaget som på bar asfalt, men er sikkert ikke det © Fredrik Saugstad

Euro-6-heaven

Drivlinja sørger for det ekstra brede gliset på denne prøveturen, 2,1-literen med 190 hestekrefter koblet opp til Mercedes-Benz sin 7GTronic-automatgearkasse er en match made in heaven. Vi liker så å si alt med denne pakka, helt fra den vesle gearvelgeren ved rattet til frasparket som 440 Newtonmeter fra 1400 til 2400 omdreininger gir deg gjennom alle fire hjula. 0 til 100 km/t går unna på 9,5 sekunder

Nox-forskjeller

Motoren OM 651 blir benyttet i de bakhjulsdrevne versjonene, i tillegg til denne firehjulstrekkeren. Vito 119 BlueTec er den første Vitoen med Euro6-versjon. Og man ser på spesifikasjonene ser man tydelig hva Adblue gjør med partikkelutslippet. Nox-utslippet på denne versjonen er på 75 gram per kilometer. Sammenlign det med innstegsmodellen som slipper ut hele 230 gram per kilometer med sin 1,6 liter og 114 hestekrefter. Den samme motoren, men med 163 hester og bakhjulstrekk slipper ut 227 gram per kilometer.

LED Intelligent Light System tilpasser belysning etter lys-, vei- og værforholdene. © Fredrik Saugstad

Velprøvd 4x4

Nye Vito har et nytt firehjulstrekksystem i forhold til den gamle modellen. Og denne gangen er det Mercedes selv som står for teknikken og drivlinjen. Det er utprøvd på flere hundretusen Mercedes-Benz modeller som GLK, CLS, C-klasse, E-klasse og S-klasse. Momentet blir splittet ved hjelp av en senterdifferensial inne i transfer-kassa. AWD-systemet har kraftfordeling 45-55 på underlag med godt grep. Om et eller flere hjul mister grep, kommer 4ETS-systemet på banen og bremser hjulene individuelt og sender kraft til hjulene med godt grep. Dette gjøres i løpet av millisekunder. Hjulene blir ikke bremset til de stopper, siden en viss grad av spinn alltid vil være nødvendig for å kjøre i gang i et offroad-terreng eller på snø. 4ETS skal klare å gjenkjenne underlaget basert på hjulspinnet og automatisk stille seg inn til riktig program.

Dette systemet skal erstatte tre differensialsperrer ifølge Mercedes-Benz. Vitos AWD og 4ETS-tractioncontrol er fullt integrert i bilens adaptive ESP som er standard. Inne i dette systemet finner vi ABS, ASR, EBD, BAS, Hill start assist, LAC, ROM, RMI, EUC og TSA. Og alt det tekniske babbelet til side, dette fungerer lynkjapt og godt.

Som en personbil

Du må finne skikkelig dårlig kjøreforhold for å sette systemet på noen særlig prøve. På en snøkledd hardpakka slette som her på Trysil oppførte den seg svært snilt uansett. På den måten kan man si at denne generasjonen med Vito 4x4 oppfører seg mer som en personbil med drift på alle fire i forhold til forgjengeren. Mer sømløse gearskift og fint skyv kombinert med god komfort.

Gamle Vito hadde hevet karosseri for å få plass til 4x4 systemet, men ikke på den nye modellen. Her vil høyden være den samme som på forhjulstrekk og bakhjuldrift, dermed er nye Vito 4x4 ni centimeter lavere. 120 kilo mer nyttelast enn forgjengeren og maksimalt kan den ta 1369 kilo, men det er selvsagt avhengig av versjon og utstyr. 4x4-pakka veier for øvrig 50 kilo ekstra.

Frapris er oppgritt til 464.318 kr, men den prøvekjørte versjonen koster deg 552.655 kr (prisene er inkl. mva).        

Savner bedre radio

Dette er knakende god varebil med drift på alle fire, den er ikke billig, men den er god. Det er ikke mye å plukke på her, men vi savner en bedre radio, med DAB+ og bedre skjerm.

Det kunne fint vært satt på nedfellbare armlener og automatisk klimakontroll. Adaptiv cruisecontrol hadde også passet fin inn, men det finnes ikke. Men det aller meste er det bare å huke av på i tilvalgslista og runde opp ekstrautstyret til 100.000 kroner, dette er jo tross alt varebilenes S-klasse?

Pluss:

Drivlinje

Kjøreegenskaper

Komfort

 

Minus:

Stereo/display

Varerommet på 3,6 kubikkmeter har LED-lyslist, både lysterk og snill mot batteriet. © Fredrik Saugstad

Vitos LED-baklykter (ekstrautstyr) i solnedgangen en vakker vinterkveld på Trysil. © Fredrik Saugstad

Vi savnet varmetråder på frontvinduet. © Fredrik Saugstad

© Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!