For meg så handler denne markeringen om å vise at vedlikehold er viktig, ofte viktigere enn å bygge nytt. Vi må ta vare på det vi har. Det handler både om å forvalte kapitalen på en fornuftig måte og om å skape forutsigbarhet for folk flest.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Den første av de nye flerfaglige arbeidsmaskinene LTR17, ble nylig avduket på Jernbaneverkets beredskapsbase i Lillestrøm.

2,2 milliarder kroner

Kostnadene ved anskaffelsen av 21 nye maskiner av denne typen er estimert til 470 millioner kroner. Totalt i denne NTP-perioden skal det investeres i maskiner for 2,2 milliarder kroner. Det er den største fornyelsen på 20 år.

De kalles flerfaglige siden de kan benyttes til både vedlikehold av spor og kontaktledning.

Totalt skal Jernbaneverket erstatte over 100 gamle maskinsett med 70.

Gjennomsnittsalder på skinnegående anleggsmaskiner i Jernbanerket:

Revisjonsvogner: 1985

Lastetraktorer: 1991

Godsvogner: 1974

Hengere: 1991

Snøfresere: 1985

Hjul- og beltegående: 1995

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne sammen med infrastrukturdirektør i Jernbaneverket, Gorm Frimannslund, døpe den første maskinen til C.A.Phil, etter Norges første jernbanedirektør © Fredrik Saugstad

Bedre effektivitet

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne sammen med infrastrukturdirektør i Jernbaneverket, Gorm Frimannslund, avdekke navnet C.A.Phil etter Norges første jernbanedirektør.

Med et bredt smil kommenterte han at det er kjekt å få være med på dåpen av den første av 21 nye slike maskiner som erstatter 30 år gamle maskiner. Det skal sørge for bedre effektivitet og vedlikehold av infrastrukturen.

Da han fikk starte dieselmotoren fra Caterpillar på 522 kilowatt måtte statsråden også innrømme at han er fascinert over alt som har motor og kunne konstatere at LTR17 ikke mangler noe på den fronten. Bevilgningene er doblet på tre år og ministeren tror på bedre togtilbud både for reisende og gods med jernbanereformen.

Godt utstyrt. C.A. Phil er den første av 21 slike flerfaglige maskiner som kommer til Norge. I løpet av 10 år skal 30 gamle maskiner erstattes med tre grunnmodeller. © Fredrik Saugstad

Multimaskin

I følge direktør transport i Jernbaneverket, Håvard Vestgren, vil man komme raskere ut og rette feil med det nye utstyret. I forhold til eldre modeller har denne typen langt mer elektroniske funksjoner der det var mekanisk tidligere. Maskinen kan både gjøre service på kraftlinjene og på spor og de kan rydde snø med store børster om vinteren. Mannskapet varierer fra to til åtte på denne typen. Maskinene vil bli stasjonert 15 ulike steder i Norge, men den første vil stasjoneres på Ål hvor den skal få prøve seg på snørydding i vinter.

Utfordringer

Jernbaneverket disponerer totalt 1250 ulike typer skinnegående anleggsmaskiner, vogner, snutstyr og hjulgående utstyr. Store deler av maskinparken er nedslitt og utrangerte maskiner har i en årrekke skapt store utfordringer for den daglige driften av jernbanen, ifølge Jernbaneverket. Det er bestilt 11 av disse toakslede arbeidsmaskinene og Jernbaneverket har opsjon på ytterligere 10. Alt dette vil være levert innen 2020.

– De nye arbeidstogene er større kan løfte mer, kjøre raskere og vi kan få gjort mer enn i dag, forklarer Gorm Frimannslund, infrastrukturdirektør i Jernbaneverket.

To slike LTR 17 arbeidsmaskiner er nå på testkjøring og skal fases inn utover senhøsten. I 2019 er maskinene i full produksjonsberedskap. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!