Øynebråten Transport AS:

Brødrene Olav og Helge Øynebråten driver et solid selskap som vokser og tjener gode penger. Etablert i 1995, driver i hovedsak med tippbil-transport og kjøp og salg av grus, pukk, matjord og fyllmasser. Omsetning 2014 endte på 65 millioner kroner. Selskapet eier også grustaket på Gardermoen hvor mange av våre lesere nok er godt kjent via trailercampen under messa.

Haakon Førde

System for fremkommelighet

- Dette er så vidt vi vet det første systemet i sitt slag som kan brukes på standard hengere. Hovedpoenget er fremkommelighet.

Grøndalen kjører mye med leire til fyllinger. Med tippen på topp kan det fort bli all vekt på hengerakslene og lite til på bilen. Da kommer driv på hengeraksel godt med. © Haakon Førde

- Her er inne er det skofritt, ja. Det er ikke så moro å vaske, humrer den sindige sjåføren hos Øynebråten. © Haakon Førde

- Velkommen inn og værsågod, sier Vegard Grøndalen fra Nordkisa, og rekker meg et eksemplar av gårsdagens VG. Til å sette skoene på. - Her er det skofritt, ja. Det er ikke så moro å vaske, humrer den sindige sjåføren hos Øynebråten.

Han har allerede brukt et par fridagstimer ute i sur vinterkuling for å shine opp bil og henger til ære for bilder i TM. Det blir nødvendigvis utrolig fort møkkete på sånn kjøring som Øynebråtens biler har. Det går i grus, leire og andre masser, inn og ut av anlegg og fyllinger. Og nede i grustaket fyker støvet som i Sahara.

- Men hva kan man gjøre, spør Grøndalen retorisk. Reint må det jo holdes, både utenpå og ikke minst inne på «kontoret. Og han legger ikke skjul på at dette er en enmannsbil, det er ikke snakk om å rydde etter andre i tillegg. - Jeg låser døren og tar med meg nøkkelen når jeg går hjem.

I samtalens løp viser det seg at Grøndalen «egentlig» er Scania-mann, etter mange år med godskjøring på vei. Men han har funnet seg vel til rette i den barske MANen, spesielt på anleggskjøring.  Det var først i april i fjor han begynte å kjøre hos Øynebråten (som i all hovedsak holder seg med MAN), og strengt tatt ganske tilfeldig at han ratter denne kombinasjonen.

- Settet var bestilt før jeg begynte, så det var flere som ble spurt om å kjøre denne. Men de fleste foretrekker bil og kjerre. Av 15 vogntog i bedriften går det kun to semier.

Men denne gang er det ikke bilen som først og fremst interessere oss, men hengeren. Vi er nemlig tipset om en temmelig sjelden løsning fra Carnehl.

- Visste du at hengeren du bruker er en av bare tre prototyper hele verden?

- Jeg visste at den var sjelden ja, men ikke at det bare fantes tre! Når det er sagt, kunne dettet settet faktisk vært enda mer eksotisk. I utgangspunktet ønsket man seg en nemlig et helt verst» sett med maksimal fremdrift, altså forhjulsdrift i tillegg. Men det kunne visst ikke leveres.

- Men fortell hvilke ekstrem kjøring brukes dette til?

- Det behøver slett ikke være så ekstremt. Vi kjører mye på fylling med denne bilen, med blant annet leire. Ofte «henger» lasset igjen høyt oppe i tippen. Resultatet er at du da har nesten all vekt på hengeren og ingen på driven. Er det litt sølete da, kan du fort stå fast selv på flatmark.

- Hvordan er det å betjene det?

- Veldig enkelt med en bryter i dashbordet. Bortsett fra kardangarmer på akselen kan du omtrent ikke se at det er der. Vi har hatt hengeren siden seint i fjor høst, og så langt er jeg veldig fornøyd.

Diskret konstruksjon. Har ikke fått navn ennå heller. © Haakon Førde

Da settet ble bestilt ønsket man seg i utgangspunktet fire drivaksler, mao. Hydro Drive på bilen også. © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!