Liebherr-menyen på Bauma 2016 © Haakon Førde

Bauma i München er altså verdens største messe i sitt slag. Antagelig uansett bransje. Den er større enn man kan forestille seg uten å ha vært der. Og: I denne bransjen gir det helt klart ekstrapoeng å være svær.

– Her gjelder det å være størst! sa en rutinert Bauma-kilde vi ikke skal røpe. Og på hjemmebane er Liebherr helt klart størst.

Men hvor stor er størst?

For eksempel har ca. 1000 mennesker jobbet et halvt år bare med å bygge standen på Bauma. Det ene modulbygget de har satt opp er alene to-tre-ganger så stort som det fancy kontorbygget vårt hos Egmont her hjemme i Nydalen.

Og gruvedumperen som står i det ene hjørnet av standen er hentet fra USA. 240-tonneren har lastekapasitet tilsvarende 13 personbiler i tippen. Men for kranene i motsatt hjørne er dette likevel som lommerusk å regne. Den største 8-akslede mobilkranen har 750 tonns kapasitet.

Inntrykkene overvelder på alle kanter. Allerede på halsbåndet vi fra pressen får utlevert står det klart og tydelig Liebherr… Dette er personlig ned til håndtrykket.

Gigantbedriften gir dessuten begrepet «familiebedrift» ny betydning. Toppsjefene heter fortsatt Liebherr. Fra de ble etablert for 70 år siden, har de i dag vokst til global omsetning tilsvarende ca. 100 milliarder kroner (fire ganger større enn Posten Bring). Antall ansatte ligger rundt 42.000 mennesker.

Største XPower hjullaster er 586. Viktigst er den kombinerte drivlinjen, men det både tøffe og praktiske designet er prisvinnende. © Haakon Førde

R920 og Roy Hasløgård © Haakon Førde

En sånn vekst foregår selvsagt ikke bare organisk. Den skyldes også en rekke oppkjøp og kontinuerlig bredding av produktområder – som nå spenner fra kjøleskap til romfart. Men det er maskineri til anlegg, bygg, gruvedrift og industri som står i sentrum.

Og likevel var det først i 2011 at Liebherr etablerte seg i Norge, med eget kontor på Hamar, og da med sistnevnte segmenter i fokus (på andre produktområder har de fortsatt uavhengige forhandlere).

Men dermed er det også tre svært energiske James Bond-forkledde norske representanter vi møter på terrassen av VIP-baren i tredje etasje. - Vi har hatt en strålende vekst. 2015 var vårt beste år noensinne og hittil 2016 ligger vi godt over budsjett, sier de tre i kor.

Erfarne Sigbjørn Gaasø ruver øverst i feltet, med Håkan Nyhaugen og relativt ferske (hos Leibherr) Roy Hasløgård hakk i hæl.

- Fordi markedet øker? Eller tar dere andeler fra andre?

- Vi tar nok markedsandeler, ja, sier Gaasø. – Vi har blant annet fått drahjelp av noen store aktører som ikke har hatt Liebherr før.

De tre i salgskorpset har i grove trekk fordetl områdene anlegg og industri mellom seg, men jobber likevel sammen på alle produkter.

Og de skryter samtidig voldsomt av neste person vi hilser på, Karsten Klöcker, som har salgsansvaret for blant annet Norge. - Karsten er i praksis sjefen vår, og ikke minst takket være ham fungerer samarbeidet med Tyskland veldig bra.

Men selv ikke Anleggsmagasinet orker å dekke 60 nye maskiner (se videosnutt i toppvinduet). Vi ber dem velge ut noen av dem som slår best an i Norge:

R920 korthekk beltegraver

Den store volumnyheten i markedet er nok den nye 22-tonneren R920. Den fyller et tomrom i modellutvalget mellom R914 og R926. Kompaktmaskinen het faktisk R918 frem til rett før messa, men da fant man ut at R920 stemte nedre med aktuell tonnasje.

Den er utstyrt med en 136-hesteres motor fra Liebherrs eget utvalg, og som tilfredsstiller steg 4 utslippsnorm med kun AdBlue. Svingradius ut fra senter er korte 185 centimeter, og anbefalt skuffestørrelse er 1000 liter.

På industrisiden: LH110 C

Denne er en stor nyvinning som konsept, først ut i en serie typiske havnekraner med buet bom. Ikke minst med en spesiell løftbar kabin som gjør at føreren for eksempel kan se ned i lasterommet på en båt. Det sitter en 408-hesters motor i maskinen, som har operativ vekt på ca. 120 tonn, og den kan leveres både på belter og hjul.

– Dette er en veldig riktig størrelse, og det gir meg riktig stor tro på denne, forteller norsk Liebherr-nestor Sigbjørn Gaasø. Volummodell er det likevel ikke. Han anslår det norske markedet for denne typen til «en maskin hvert år eller annet».

XPower på seks modeller

At hjullasterne fra Liebherr får den nye XPower drivlinjen er ikke helt ukjent, men det er likevel såpass ferskt at vi bringer nyheten. X-en er designerspråk for splittet drivlinje. Det betyr at maskinene kombinerer tradisjonell konverterkasse og hydrostatisk drift, og hvor maskinene helt sømløst veksler mellom hva som er det til enhver tid beste.

Kort sagt får man det beste av begge verdener, både fart, komfort og påtagelig lavt forbruk. Liebherr-gutta sier de har testet det real life her hjemme i Norge – med en besparelse på 30 prosent målt mot konvensjonell konverterkasse. XPower-maskinene, som forøvrig kan skryte av et prisvinnende design, kommer på seks modeller i tonnasjer fra 17 til 33 tonn.

Roy Hasløgård, Sigbjørn Gaasø og Håkan Nyhaugen fra Liebherr-Norge. © Haakon Førde

Og mye mer

I løpet av en hyggelig samtale på VIP-balkongen er det umulig å ikke streife innom andre nyartigheter også. Bokstav- og tallbetegnelsene hagler!

Roy Hasløgård gleder seg over den nye doseren PR 716, som han allerede har solgt en av. Apropos, det kommer også en ny 70-tonns doser. Det er en klasse det antagelig går en maskin av hver 10-ende år - og da blir vel neste en Liebherr…

- De siste to årene har vi dessuten hatt mye sterkere innsats i rivingssektoren i Norge, forteller Gaasø. – Derfor var det perfekt med den nye 950 demolition, lansert her på Bauma. Den har mye til felles med 960en som ble lansert på Intermat.

- I tillegg kommer LH26 i ren elektrisk versjon. Den er helt lik vanlig LH26, men altså med kun elektrisk motor. Det er et spennende supplement, typisk en maskin for større aktører innen gjenvinning. De største fordelen er selvsagt at den går helt reint. Dessuten veldig stille og kan bruke mange forskjellige aggregater.

- Jeg må løpe videre nå!

- Og så må du få med at LH40 kommer til Norge nå som demo. Det er vår første maskin med elspaker!!! roper gutta etter meg, mens jeg på nytt søker tilflukt i menneskemengdene.

Helt elektrisk LH26. Stille og miljøvennlig © Haakon Førde

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!