At det skulle være en kombibil var allerede planlagt fra starten av, Ken Sandnes fra Drøbak viste også hva han ville ha av utstyr.

Da bilen kom i uke 1 startet Maur med byggingen. Bilen, en Volvo FH16 750 med hevbar tandem, ble kjøpt på Volvo Truck Center på Hønefoss og var allerede et fint eksemplar med helluft, tandem med løft, «alt utstyr» og et såkalt medium chassis hva gjelder høyde.

Ken startet sitt prosjekt som startet som en litt stæsja kombibil, men som vi ser tok ganske raskt av.

Den fjerde juli hadde bilen tatt 1439 arbeidstimer fra 20. mars, og var fortsatt ikke heeeelt ferdig.

Trekkvogn og tippbil, Kens kombi blir lagt merke til. © Fredrik Saugstad

Ken Sandnes viste hva han ville ha, kombibil fra Volvo med helluft. Nå har han fått det, og litt til. © Fredrik Saugstad

Direkte til Elmia

Tidspunktet bilen var ferdig husker Ken godt. Klokka fire på natta den 26. august tok han båten fra Frederikshavn til Gøteborg og kjørte rett til Elmia og Scandinavia Truck Trophy. Etter konkurransen satt han igjen med andreplassen for beste innredning, ikke dårlig i det selskapet.

Oslo Motorshow

Noen måneder senere under Oslo Motor Show var AnleggsMagasinet på plass for å sjekke responsen blant publikum. Vi påstår at det var et av de best besøkte tunge kjøretøyene. Trafikken opp og ned stigen Ken hadde satt fram på førersiden var konstant.

Interiøret, og stereoanlegget, som ikke var mulig å overhøre, tiltrakk seg store og små entusiaster og motorinteresserte. Etter en tur borte ved prisutdelingen kom han tilbake med en ny pokal. Denne gangen ble det pokal for beste innredning. Ken forventer ikke å delta om pokaler i annet enn interiøret, bilen er for eksempel ikke motivlakkert, det er brukt foliering for å få de samme Turhus-stripene som deres andre FH16 750.

At dette er en anleggsbil kan kreve å ta dette eksemplaret av en Volvo FH16 750 i nærmere øyesyn. © Fredrik Saugstad

Arne Turhus, prosjektleder og medeier i Turhus Maskin, var klar på at bilen skulle bli litt mer påkostet, men ikke at den endte opp som showbil. Bra eksponeringseffekt innrømmer han. © Fredrik Saugstad

Dobbelt premiert for interiøret. © Fredrik Saugstad

Eskalerte litt

Ken vasker en gang i uka, minst. Han får mye av skitten av bare ved spyling. Bilen er behandlet med Platinum Paint og Platinum Glas hos Concourse AS i Vestby. I tillegg er det lagt Hydro 2 utenpå det igjen, forklarer entusiasten.

Det var ikke planlagt at dette skulle ende opp som en showbil til å begynne med.

Arne Turhus, medeier og prosjektleder i Turhus Maskin, forklarer at det hele begynte som en litt påkostet bil i firmaet, som kjører fine men mer nøkterne biler fra både Scania og Volvo. Så eskalerte det litt, men han synes det er greit som det har blitt, Ken er flink og forsiktig, slik entusiaster ofte er.

Vi stiller et dumt spørsmål da vi lurer på om Ken er fast sjåfør på bilen og Arnes svar er beskrivende nok.

– Jeg har ikke fått prøve den enda.

I showmodus er det Maur-kassa som skal være på, her under Oslo Motor Show. © Fredrik Saugstad

Det premierte interiøret var et velfungerende trekkplaster. Kens Volvo var nok en av de best besøkte tunge bilene under Oslo Motorshow. © Fredrik Saugstad

Uventet effekt

Det er riktig å fullføre noe som er påbegynt og nå ser han i tillegg en effekt han ikke hadde regnet med. Reklameeffekten bilen har gitt på alskens nettsider og i blader er foreløpig ikke så lett å regne ut i kroner. Men han understreker at det er en bruksbil og den skal kjøre hver dag.

Kassa fra Maur er ny, men med en brukt tippsemi var tanken at Ken ikke skulle bli så svett ved lasting av sprengstein. Det er mange som synes at dette er galskap. Arne innrømmer likevel at han synes det er litt moro, men han tror ikke det blir en til.

 

Det er til sammen 11 kameraer på bil og henger som overvåker alle mulige blindsoner, hengerfestene og svingskive. © Fredrik Saugstad

Detaljene utgjør den fine helheten. © Fredrik Saugstad

Samarbeidspartnere har vært Ferno Norden, Martins Felger, Concourse, Maur Bilpåbygg Stiholt, FL Buur og Fartsskriver. © Fredrik Saugstad

På veien

Ken kommenterer lufta på bilen da vi rygger inn på en smal anleggsvei midt på Nordstrand. Han hever bilen i det vi forserer en noe ufin helling ned i en anleggsgrop for å hente sprengstein.

– Volvo skal ha skryt for lufta, det går kjapt, det gjør at bilen fungerer slik et tippbil skal fungere.

Nok varsellys og ryggelys og VBG-festet da, selvsagt med kameraovervåking. © Fredrik Saugstad

Ken skryter av Volvos kjappe luft, bilen fungerer også veldig fint på anleggsveier. © Fredrik Saugstad

Turen bærer innover mot Enebakk på Fylkesvei 155, en skikkelig god norsk vei med akkurat passe trange svinger, gjengrodd av vegetasjon og konsekvent feildosert i hver eneste sving. De 3550 Newtonmeterne drar oss opp små bakker og rundt blinde svinger. En mosjonist på tråsykkel gjør at vi må kjøre bak noen hundre meter før vi kan gli forbi.

Billig kan bli dyrt

Maskinføreren og tungbilsjåføren fra Drøbak har en klar mening om det å kjøpe billig. Man sparer ikke alltid penger på det, det er mye bedre og billigere at ting fungerer. En treakslet maskinhenger fra Vang og en treakslet tippsemi fra Nor Slep i tillegg til kassa fra Maur, utgjør variasjonen.

Stereoanlegget

Alt av stereo er levert av Alpine og består av deres Alpine R-serie. Seks forsterke på 2500 watt hver, 360-ampers omformere fra 24 til 12 volt som ligger under senga og 22 høytalere deriblant seks 10-tommere og to 12-tommere, for å nevne det mest sentrale. Ikke noe av det originale anlegget fra Volvo er igjen

Alt av innredning ble tatt ut og bygget opp på nytt hos FL Buur. © Fredrik Saugstad

Nyanser av blått

Maur Bilpåbygg har laget påbygget, tippkassa på 11 kubikkmeter, alt opplegg for tippsemi, knapper, det elektroniske og VBG-festet. Hos Stiholt i Sæby i Danmark sørget Jens Jørgensen og Torben Lassen for lys og montering. I det samme nabolaget ble lakkering utført hos Autoalakkering Nordjyske. Alt ble sandblåst og metallisert og lakkert. Innvendig var det FL Buur ved Karsten Larssen som fikk boltre seg i nyanser av blått. Hele hytta ble ribba ned og alt satt opp på nytt med, skjermer og stereoanlegg.

Turhus-bilen er godt synlig, ikke minst blir det sørget for av varsellys for 120.000 kroner.

Nyanser av blått, levert av FL Buur. © Fredrik Saugstad

Skapene over senga styres elektrisk, blant annet inneholder det Playstiation (til sønnen selvsagt). © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!