Kunder som vil ha en bil som skiller seg ut, men i tillegg vil forsere, skog, myr, kratt, fjell og isbreer, tar ofte turen til Arctic Trucks i Drammen.

Fluepapir

Vi tok en sommertur med en ekstra stæsja D-Max, og kan skrive under på at den sanker blikk og oppmerksomhet.

Kamuflasjedekoren er selvsagt ekstrautstyr, men det funker som fluepapir på motorinteresserte merket vi.

I vinden

Arctic trucks har så langt bygget om 38 D-Max før sommeren, men har mål om å klare 80 før året er omme.

For tiden er det den mest populære modellen hos Arctic Trucks i Drammen. I fjor bygget de om 52 av den japanske pickupen.

 

Tøffing: I dette tilfellet virker kamuflasjen mot sin hensikt, om ikke hensikten er å få så mange som mulig til å snu hodene etter deg da. © Fredrik Saugstad

35-tommere og voldsomme skjermbreddere gjør en allerede macho pickup ekstra macho. © Fredrik Saugstad

VisonX 1000-metere fåes i styrker fra 4437 lumen til 8874 lumen. © Fredrik Saugstad

Dette er inkludert i ombyggingen:

AT 35 Innhold: Avtagbart hengerfeste, underkjøringshinder 17” dekk og felger inkl., 315x70R17 dekk, 17x10”, aluminiumsfelger, Lakkerte skjermbreddere, tilpassing av hjulhus foran og bak, nye stigtrinn, Arctic Trucks skvettlapper, 20mm heving på fjæringen, 30mm karosseriløft, kalibrering av speedometer, justering av hjulvinkler, momentnøkkel og godkjenning hos trafikkstasjon.

Vanlig bilpris på double cab med automat er 399 900 kroner, så kan du legge på 118.000 for ombyggingen, så kan du begynne å putte på ekstrautstyr for å få den bilen du vil ha. Smaker det så koster det.

Pickupsegmentet har vært ledet av D-Max i det siste, men AT-versjonene utgjør en svært liten del av salget, selv om det er økende. © Fredrik Saugstad

Dekorfilmen er pent lagt på. © Fredrik Saugstad

Tøff detalj på skjermbredderen ved tanklokket. © Fredrik Saugstad

Myk og fast

Kjøreopplevelsen kan beskrives som myk men fast. De store dekkene svelger unna det som er av ujevnheter, hull, kuler og alt annet. Men likevel har man god følelse med underlaget og man merker underlaget man kjører over.

Overraskende veigrep

Det som alltid er like overraskende når du kjører en av Arctic Trucks sine kreasjoner, er hvor godt veigrepet er og hvor lite bilen krenger ved aktiv kjøring gjennom svingene på en landevei. Den sitter rett og slett svært godt på veien. I bytrafikken kan det være greit å huske på at bilen har blitt en del bredere.

Interiøret er det vanlige og bestemmes av typen D-Max du velger å bygge om. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!