Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) lanserte den nye ZX530LCH-6 i sommer.

Selges på kvalitet?

Utviklet for å møte kravene storskala prosjekter og brudd. Økt beskyttelse av viktige komponenter og bruk av materaler av høy kvalitet, skal være noen av salgspunktene for den nye 55-tonneren.

I følge den norske importøren Nasta, skal forrige serie ha vært nærmest feilfri.

Motoreffekten fra en Steg IV Isuzu-motor er på 250 kilowatt eller 362 hestekrefter og hydraulikkapasiteten er på 2x400 liter i minuttet.

Godt dimensjonert

Skuffestørrelse er på 3000 liter. Flere av komponentene har samme størrelse som på en 60-tonns maskin.  Radiatoren og oljekjøleren er blant flere komponenter utført i aluminium beskyttet mot korrosjon.

Maskinen skal kunne tilby 30 prosent økt trekkraft sammenlignet med lillebroren ZX490LCH-6 og den har økt styrekraft som er nyttig om man belter opp bakker hyppig.

Stor men allsidig

Produsenten ser for seg at ZX530 kan både utføre tyngre oppgaver som store anlegg og i gruvedrift, men i tillegg skal den også kunne brukes til gradering og utjevning. Den skal med andre ord være svært allsidig.

 

Gravedybde er 5,72 til 7,69 meter og brytekraften blir oppgitt til 296 kilonewton. © HCME

Tykkere plater

Bommen er forsterket med tykkere plater. På undervogna har blant annet er beltene og svingkransen blitt mer robuste. Et annet eksempel på robusthet finner man i hytta hvor konsollen som er laget av værbestandig AES-gradert harpiks som forhindrer skade fra UV-stråling.

Overbygget har også fått ekstra høy kvalitet på tetningsmasse og akustikkmaterialene får å hindre minsket virkningsgrad som følge av varme. Det skal sørge for at maskinens kjøleegenskaper og støydempende egenskaper varer lengre.

HIOS IIIB-teknologien er selvsagt på plass som på de andre 6-seriemaskinene. Systemet bruker to pumper og kontrollventiler for å redusere forbruk og kutte kostnader.

Fem prosents besparelse

Ifølge HCME kan det dreie seg om fem prosent besparelse i ECO-modus, med samme produktivitet som forrige generasjon. I PWR-modus skal den klare seks prosents besparelse.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!