Terex Trucks satser på å bli kjent for å lage tøffe og holdbare maskiner, ikke nødvendigvis de mest sofistikerte.

Nå blir deres største rammestyrte dumper først ut i generasjon-10, og 38-tonneren TA400-10 blir lansert under vårens messe. Maskinen blir presentert i ny drakt og nytt frontdesign, og blir først ut i generasjon 10.

Oppgradert for å være tøffere

Investeringer er blant annet gjort for at maskinen skal være mer holdbar, oppgraderte hydraulikkslanger, oppgraderte elektriske systemer, beskyttelser av drivlinjekomponenter og bremserør. De introduserer magnetiske trykkfiltre for å redusere risikoen for at forurensing skal komme inn i hydraulikksystemet.

Nye bremser

Med automatisk adaptivt gearskfite og forhåndsvalgt to-speed transfer-box (drop box) skal den gi god ytelse og produktivitet under alle forhold.

Med generasjon 10 introduseres også steg IV-motorer for det europeiske markedet. Der har man tatt i bruk siste generasjon SCR kombinert med EGR-teknologi og VGT (variabel turbogeometri). Behovet for DPF, dieselpartikkelfilteret, er fjernet.

Integrert demping

Førerhytte, motorfester og styresylindre har fått integrert demping. På førerplassen vil man merke forbedret aircondition og ventilasjonssystem. Mer informasjon og diagnostikk fra maskinen blir tilgjengelig for føreren. De andre modellene fra Terex Trucks vil bli oppgradert senere i 2016 og i 2017.

Terex TA400-10 har lastekapasitet på 38 tonn og er den største av deres rammestyrte dumpere. © Terex Trucks

Maskinen skal ta seg frem på all slags føre med elektronisk styrt automatkasse og manuelt styrt totrinns overføringskasse og limited slip-differensialer (tverr og på langs). © Terex Trucks

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!