Daglig leder, Alexander Storsveen og eier/prosjektleder, Erik Wollebæk i Stange Asfalt. © Fredrik Saugstad

Det øverste slitelaget legges med et krav til jevnhet på to millimeter per fire meter. Da AnleggsMagasinet var på besøk var det bindelaget som ble lagt. Stange Asfalt brukte valsene, Hamm DV90 VO og Hamm DV70 VO og utleggeren Vögele Super 1900-3i og en Vögele MT 3000-2 offset feeder. Stange Asfalt fikk kontrakten blant annet for beste tekniske løsning, de var ikke billigste alternativ.

- Slike jobber må ha det beste utstyret, det nytter ikke med noe gammelt her, kommenterer Erik Wollebæk, eier i Stange Asfalt.

Ultrajevnt

Før leggingen startet har den eksisterende asfalten blitt freset bort helt ned til betongdekket som stammer fra andre verdenskrig. Gardermoen Raceway har nytt godt av et godt rykte i hele Europa på grunn av den rette og jevne strekningen dette underlaget gir. Men nå skal det bli enda bedre enn tidligere.

Ingen stoppskjøter

Feedere er det ikke mange av i Norge, Ole Morten Pettersen i Wirtgen Norway anslår at det kan dreie seg om fem eller seks stykker.

Det er kun på større motorveiprosjekter og rullebaner feedere er vanlig. Fordelene er at det ikke blir noen stoppskjøter, så lenge man har asfaltlogistikken i orden da.

Topplaget blir lagt med ekstra sterkt bindemiddel for å gjøre det ekstra motstandsdyktig mot deformasjon. Helt på toppen kommer det en gummioverflate på selve løpsdelen.

Med innleid Vögele MT 3000-2 offset feeder fra Velde skal det legges uten stoppskjøter. Det brukes en leggebredde på fem meter. © Fredrik Saugstad

Kåre Ravnsborg, prosjektleder for oppdragsgiver NDRG, forventer nye rekorder på det superjevne nye dekket. © Fredrik Saugstad

Rekordforventninger

Kravene er høye til slike baner, ikke minst fordi hastighetene er svært høye. 402 meter har blitt unnagjort på 4,7 sekunder, deretter er det 800 meter for å bremse på. Det bør vel egentlig si sitt.

Prosjektleder Kåre Ravnsborg forklarer at det gamle dekket hadde rukket å bli 28 år gammelt så forskjellen kommer til å bli stor. Utøverne kommer opp i over 400 kilometer i timen, da er kravet til kvalitet og sikkerhet stort.

Prosjektet innebærer også betongrail på begge sider, nytt tidtakingssystem, nye toaletter, bedre depotområde og nytt strømanlegg. Entreprenøren ble valgt ut på bakgrunn av pris, fremdrift, kvalitet og produksjonsbeskrivelse. Forholdene skal være ideelle, banekvaliteten som nå kommer på plass, blir bedre enn de fleste andre i Europa, i tillegg er høyden over havet gunstig.

– Jeg forventer nye rekorder her, forklarer Ravnsborg.

Det legges 1000 tonn per skift og asfalten kjøres inn med fire av Stanges 10 egne asfaltsemier. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!