Mecalac vil vise sin første prototype av hjulgraverserien MWR, en maskin de omtaler som en fusjon mellom en teleskoptruck og hjulgraver. Den offisielle lanseringen skjer neste år.

Vi ser umiddelbart likheter med JCBs nylig lanserte Hydradig, hvor konseptet og størrelsen er lik.

Ny tenkemåte

Produsenten har tenkt helt nytt i forhold til høyde og stabilitet. Hovedproblemet med hjulgravere, slik Mecalac ser det, er stabiliteten. Konstruksjonen gjør at tyngdepunktet blir høyt, og det står i tillegg på to aksler med gummihjul. Etter å ha studert hvordan entreprenører bruker hjulgravere, har den franske produsenten nå kommet opp med et helt nytt konsept som er konstruert fra bunnen av.

Konseptet med MWR-serien er å få tyngdepunktet lavere for en mer stabil maskin. © Mecalac

MWR-serien

Som det går frem av illustrasjonene er hele maskinen bygget lavere for et lavere tyngdepunkt, og det er nettopp denne ideen de har lånt fra teleskoptrucker. Det å senke tyngdepunktet har vært nøkkelen i prosjektet.

Målet var å montere overbygget så lavt på underbygget som mulig og de to har blitt formet spesielt for å få til dette.

Senket tyngdepunkt

Det skal også gjøre tilgangen til hytta lettere, i tillegg er drivstofftanken plassert mellom hjula, noe som er med på å senke tyngdepunktet, men også gjøre fylleprosessen enklere.

Tanken er plassert i skulderhøyde, fylling blir dermed enklere uten pumpe. Det samme er flere av servicepunktene som motoren og hydraulikkpumper som skal kunne nås fra bakkenivå.

Firehjulsstyring skal gjøre den ekstra smidig. Maskinen skal, ifølge Mecalac selv, bli den mest stabile hjulgraveren på markedet.

Ikonisk

Det innrømmes også fra produsentens side at det var meningen å skape en ikonisk maskin, og uansett hva man synes og tror, så er jo dette noe helt nytt i forhold til hva bransjen er vant til. Tilgangen til hytta er en kjent utfordring for alle maskinførere som kjører hjulgravere. Inn- og utstigning skal kunne foregå uten å vri på håndledd eller armer. Føttene skal treffe naturlig i trinnene uten risiko for å gli, heter det i Mecalacs beskrivelse av MWR.

Kontrollene har også blitt fullstendig redesignet. Med bare en bryter kan operatøren velge mellom en av tre funksjoner, parkering, arbeid eller kjøre. Hele maskinen, komplett med dens

pendelaksel, turtallskontroll og lys, tilpasser seg automatisk til den valgte sekvensen.

Mecalac MWR er et nytt konsept fra den franske produsenten. Prototypen vil vises på Bauma. © Mecalac

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!