Under Scania Winter lånte Øveraasen inn Beitostølen Anleggs 92-modell UPV 425. De fikk også låne eieren, Odd Arne Rødningen, som har ryddet snø på Valdresflya, Fylkesvei 51, i over 30 år. Kompetansenivået var det ikke noe å si på ihvertfall.

Twin Spin gjennom skogen

Når Rødningen ikke jobber med snørydding på Valdresflya, flytter masser og graver på sommeren, eller er på skiferie i Østerrike, skrur han på gamle freser. Og inne i skogen utenfor Trysil skulle han i år gi begrepet «full fres» ny betydning. For med hans 92-modell Øveraasen Twin Spin UPV 425, båret av en speller ny JCB 457 hjullaster, kunne Odd Arne Rødningen vise hva slikt utstyr kan gjøre.

En snøsymfoni. En JCB 457 kommer i godt driv gjennom skogen, hjullasteren er svært stillegående, men det samme kan ikke sies om unitfresen som nesten har strake rør. © Fredrik Saugstad

Stabiliteten imponerte meg, selv om fresen sitter nesten en meter lenger fremme enn på min egen maskin

Odd Arne Rødningen, Beitostølen Anlegg

Strake rør

Fresen er en av fire han kjøpte på auksjon fra Forsvaret for fire år siden. Som kjent har Forsvaret en del egne spesifikasjoner på sitt utstyrt, blant annet har denne fresen en egenskap som er særlig lett å legge merke til, den har nesten rake rør etter grenrøret. Den 13-liters store Scaniamotoren på 425 hestekrefter høres derfor godt inne i vinterlandskapet. Dette er den tyngste og kraftigste av unitfresene med vifte og propell til Øveraasen, den kan frese 4000 tonn snø i timen.

35 meters kastelengde

Selve fresen veier 5800 kilo og er beregnet på hjullastere mellom 18 og 22 tonn. En vifte på høyre side mater snøen inn til propellen som freser den ut gjennom den svingbare utkasttuten, kastelengden kommer opp til 35 meter.

Stabilitet

På maskinsiden har han brukt det meste av merker, nå kjører han Volvo L110 til daglig, men her på Scania Winter fikk han bli godt kjent med den nye JCB 457 fra Rosendal Maskin. Hans inntrykk er at den engelske produsenten har kommet seg et godt stykke siden sist han kjørte en JCB. Den er sprek i motbakkene og han kan kjøre raskere med den enn med sin egen maskin.

Beitostølen Anlegg har kjøpt fire Øveraasen-freser på auksjon fra Forsvaret. To av dem er av den største typen unitfres UPV 425. © Fredrik Saugstad

Odd Arne Rødningen, Beitostølen Anlegg AS, har koset seg med sin egen unitfres montert på JCB 457 de siste ukene. © Fredrik Saugstad

Command Plus

Hytta er av typen CommandPlus med to LCD-skjermer, servoelektriske spaker og klimakontroll. JCB 457 har steg IV-motor fra MTU, det er en rekkesekser på 7,7 liter og 258 hestekrefter. Maskinen kommer med lastedemping og kan leveres med HT eller ZF løfteaggregat, man kan også velge akseltype. LiveLink gir til enhver tid oversikt over maskinens tilstand, for å nevne noe. Modellen ble introdusert under fjorårets Vei og Anlegg og det er nå levert fem slike til norske kunder.

Eventyrlige bilder

AnleggsMagasinet ble plukket opp av Dagfinn Søgård fra Rosendal Maskin og kjørt noen kilometer inn på en skogsvei. Her hadde et filmteam fra JCB i England rigget seg til for å få noen eventyrlige bilder av både maskin og fres.

Rosendal Maskin med for første gang

Med at en god del av maskinutvalget til Rosendal Maskin nå har Scania-motor og at Scanias servicenettverk også server disse maskinene, er det ingen overraskelse at det er Doosan-, Bobcat- og JCB-importøren som i år ble med på Scania Winter. Dagfinn Søgård, teknisk support for JCB i Rosendal Maskin, synes det har vært veldig positivt.

Med en kapasitet på 4000 tonn i timen, kastelengde på 35 meter og arbeidsbredde på 2,9 meter og arbeidshøyde på 1,7 meter, er Øveraasens UPV 425 den største de leverer med vifte og propell. © Fredrik Saugstad

Dagfinn Søgård sørget for at et filmteam fra JCB i England fikk noen eventyrlige bilder i Trysil-skogen. Til daglig jobber han med teknisk support for JCB i Rosendal Maskin. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!