Maskinen som har det passende navnet Autonomous Haulage Vehicle (AHV) er bygget for autonom kjøring og er ikke en ombygget vanlig tiptruck som Komatsu allerede har levert på modellene 930E og 830E. Systemet AHS Autonomous Haulage System har allerede fraktet en milliard tonn med masse på gruver i Chile og Australia i følge Komatsu.

Økt produktivitet

AHV er bygget uten førerhytte og den er konstruert slik at vektfordelingen er jevn på alle fire hjulene. Firehjulstrekk, retarder og firehjulsstyring i tillegg til at den kjøres like effektivt både framover og bakover. Bare det at maskinen slipper å snu når den skal laste og tømme, vil spare tid og øke produktiviteten.

Maskinens totalvekt er på 416 tonn og har nyttelast på 230 tonn. Motoreffekten er på 2700 hestekrefter og en maksimal hastighet på 64 kilometer i timen. Svingradius skal være på 16 meter, mens selve maskinen er 15 meter lang og 8,5 meter bred. Lønnsomheten kommer fra økt produktivtet i tillegg optimal drift i forhold til hva maskinen er konstruert for.

Dette var nok et av høydepunktene under årets MINExpop i Las Vegas i år, og spørsmålet er vel heller når disse blir å se i drift.

Maskinen tiltrakk seg godt med oppmerksomhet under MINExpo i Las Vegas om vi forstår Komatsu rett. © Komatsu

Fordeler som at maskinen ikke trenger å snu gjør allerede at den er mer effektiv. © Komatsu

Maskinens totalvekt er på 416 tonn og har nyttelast på 230 tonn. Motoreffekten er på 2700 hestekrefter. © Komatsu

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!