E6 Frya-Sjoa er delt inn i to hovedentrepriser, Frya-Vinstra og Vinstra-Sjoa. Da Statens vegvesen fikk tilbudene på bygginga av den andre hovedentreprisen rett før jul i fjor, viste det seg at prisene lå om lag 30 prosent over kostnadsanslaget.

- En viktig årsak til prisstigningen er nok den store aktiviteten i anleggsbransjen den siste perioden. Entreprenørene har mange oppdrag å velge mellom, ordrereservene er rekordstore og mindre entreprenører stiller tydelige krav for å jobbe for de store aktørene. Dette bidrar til økt prisnivå, sier prosjektleder for E6 Biri-Otta, Øyvind Moshagen.

Moshagen sier også at de nye kravene om håndtering av klimautfordringene har bidratt til kostnadsøkningen. - Kravene har medført økte dimensjoner og mer robuste systemer for å ivareta ødeleggelser ved mye nedbør og flom.

Kostnaden på utbyggingen av E6 Frya-Sjoa er nå 5,7 milliarder kroner.

Staten dekker det meste

I stortingsproposisjonen i forbindelse med bygginga av E6 Frya-Sjoa er det beskrevet hvordan eventuelle merkostnader skal fordeles. Staten skal dekke det aller meste av kostnadsøkningen.

I dette tilfellet må ca. 123 millioner kroner av økningen dekkes inn med bompenger. Det betyr sannsynligvis en økt takst på 4-5 kroner. Bompengetaksten på E6 Frya-Sjoa er fra før beregnet til 110-115 kr én veg.

- Bompengesatsene blir ikke regnet nøyaktig før i 2016 når en ser utbyggingskostnad, trafikkutvikling og ikke minst rentenivået på de inngåtte lånene i bompengeselskapet. Rentenivået nå er vesentlig lavere enn det som er beregnet, og dette vil kunne være et svært positivt bidrag inn i takstfastsettelsen, sier Moshagen.

Mange spør seg om kostnadsøkningen får betydning for utbygginga av etappe 2, E6 Ringebu-Frya/Sjoa-Otta. Vegvesenet er forberedt på å starte på etappe 2 så fort etappe 1, Frya-Sjoa, er ferdigbygd. Det er opp til politikerne å bestemme om det blir tilfelle, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også: Ny vei i gamle spor

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!