Historien til Volvos rammestyrte dumpere begynte i 1946 i Ringstorp i Östergötland da brødrene Lennart og Kalr I Lihnell søkte om patent på et design som skulle gi grunnlaget for en motorisert traktortralle. Selskapet hadde navnet Lihnell Vagn AB, LIVAB, i 1949. I 1957 ble det flyttet til Braås hvor det fortsatt er i dag. Carl W. Lihnell, sønnen til grunnleggeren Lennart, ble administrerende direktør. Carl bygget opp selskapet sammen med hans søster og andre medarbeidere fra Östergötland, og satte i gang arbeidet med å produsere en motorisert dumpertralle. Et samarbeid med Bolinder-Munktell ble innledet og BM markedsførte det som BM-traktoren med dumpertralle.

En av de første maskinene, DKD-15, var drevet av en BM 55 traktor og fra 1959 ble den drevet av traktoren BM 470 hvor den fikk drift på boggieakselen. Det fantes også en variant med enkel aksel på dumpertralle med modellnavnet DKD 10, men begge skulle kunne frakte åtte kubikkmeter masse. Fra 1965 til 1967 var det modellen DD 1524 som gjaldt, drevet av en BM 473 traktor. I 1963 gikk LIVABs patent ut og konkurransen økte.

I hemmelighet

Et par av Carls nærmeste kollegaer hadde i hemmelighet jobbet på et prosjekt med å fjerne traktorens frontaksel for å skape en skogsmaskin med rammestyring og drift på alle fire hjul. I 1964 ble LIVAB 350/DSR-10 «timmerkalle» vist frem med rammestyring og allhjulsdrift.

Gruskalle

Grunnlaget for den rammestyrte dumperen var dermed lagt. I 1965 ble en mer detaljert avtale mellom LIVAB og Bolinder-Munktell signert, noe som knyttet de to sammen og som gjorde at LIVAB forsvant som navn og erstattet av BM-Volvo. Samtidig fikk planene om en rammestyrt dumper etter samme prinsipp som timmerkalle fart på seg.

I 1966 ble DR 631, Gruskalle eller Gravel Charlie, lansert og ble verdens første serieproduserte rammestyrte dumper med drift på alle fire hjul. Den hadde nyttelast på 10 tonn og kunne frakte 6,5 kubikkmeter masse. Hestekreftene på beskjedene 65 på 2000 omdreininger i minuttet var likevel nok til å drive den 8,4 tonn tunge maskinen fremover.

Gruskalle som konsept var helt nytt på denne tiden. Bruksområdene var hovedsakelig utgravd masse, grus, betong og stein over vanskelig terreng. Store hjul, rammestyring, drift på alle hjul og diffsperrer gjorde at maskinen hadde gode terrengegenskaper. Blant annet kunne den kave seg frem i sumplignende terreng ved å «vrikke» seg fremover som en slange. Et antall på 400 maskiner ble solgt frem til 1969.

DKD 15, trukket av en BM-Volvo 470 traktor og fra 1959 ble den drevet av traktoren BM 470 hvor den også fikk drift på boggieakselen.

I 1964 ble LIVAB 350/DSR-10 «Timmerkalle» vist frem med rammestyring og allhjulsdrift, forgjengeren til Gruskalle.

Fortsettelsen

I 1967 ble en tyngre versjon med boggie lansert, DR 860 med nyttelast på 15 tonn og 10,5 kubikkmeter. Antall hestekrefter var økt til 110 og maskinvekten var kommet opp i 11,4 tonn. Denne og etterkommeren 861 overlevde helt til 1986 med over 10.000 enheter produsert. Etterfølgeren A20, også uten fjæring, ble produsert frem til 1995. I 1979 blir den berømte Volvo BM 5350 lansert. Den kunne frakte masser i høyere fart, 46 kilometer i timen, og hadde 22,5 tonns nyttelast og 12 kubikkmeters kapasitet.

I 1981 ble selskapet absorbert av Volvo BM og fikk status som produksjonsenhet. På 90-tallet startet også produksjon av rammestyrte dumpere i USA og Brasil. Så kom for alvor A-modellene, A20 og A25 ble lansert i 1985. To år senere introduserte de også en helt ny størrrelsegruppe med A35. I 1992 hadde de produsert 20.000 rammestyrte dumpere og produksjonskapasiteten hadde blitt økt til omtrent 900 per år. En ny generasjon, C-modellene, ble introdusert i 1993 og i 1995 lanserte de den foreløpig største modellen, A40.

DR 631 her vist i tospann sammen med en BM-Volvo LM 218 som ble introdusert i 1959. © Fredrik Saugstad

Trykkpresser og damplokomotiv

Volvo Construction Equipments historie går tilbake til 1832 da Johan Theofron Munktell fikk i oppdrag å starte et mekanisk verksted som skulle forsyne Eskilstuna Gevärsfaktori og byens håndtverkere med nødvendige verktøy og maskiner. Det fikk navnet Munktells Mekaniska Verkstad og produserte i begynnelsen trykkpresser, verktøy og smidepresser. Etter en reise til England ble Munktell inspirert til å produsere Sverige første damplokomitiv i 1853. Det var dette som senere skulle føre til produksjon av damptraktorer og senere traktorer. Samtidig som dette foregikk i Eskilstuna ble J. & C. G. Bolinders Mekaniska Verkstad etablert i Stockholm av brødrene Jean og Carl Gerhard Bolinder. Under de første tiårene ble det her produsert dampmaskiner, trebearbeidningsutstyr og råoljemotorer til blant annet båter og sagverk. I 1932 ble Munktells Mekaniska Verkstad og Bolinders motoravdeling slått sammen til Bolinder-Munktell. Under det nye navnet produserte selskapet traktorer, dieselmotorer, skurtreskere og jordbruksredskap.

Førerhytta på Gruskalle kunne ikke by på samme komfort som dagens maskiner, men den kunne skilte med en ryddig og oversiktlig hytte med god sikt. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!