BI-professor Petter Gottschalk er ikke nådig når han omtaler håndteringen av den spanske entreprenørkjempen Acciona Infraestructuras og flere av deres ansatte, som kobles til flere tilfeller av omfattende korrupsjon.

Selskapet er et av de to som bygger Follobanen i joint venture-selskapet AGJV (Ghella ANS og Acciona Infraestructuras), og de blir nå vurdert av Regjeringens veiselskap, Nye Veier, for kontrakt på E18-utbyggingen.

Les også: Siktet for økonomisk kriminalitet i milliardklassen

Acciona fikk også flere ansatte siktet for korrupsjon to måneder før de ble prekvalifisert for Follobanen. Den saken skal være ferdig etterforsket med påstand om alt fra to til ti års fengsel, men verken Acciona eller noen av de ansatte er foreløpig dømt.

Slett ikke praksis

Gottschalk rister på hodet av argumentasjonen til Jernbaneverkets utbyggingsleder, Erik Smith, og øverste leder i Nye Veier, Inger Dahl Hovland, som begge mener at de på generelt grunnlag ikke kan avvise selskaper uten at det foreligger en rettskraftig dom.

– De forstår tydeligvis ikke på hvilket tidspunkt man skal avvise et selskap. Det er nemlig slett ikke praksis å vente på en rettskraftig dom, sier Gottschalk, og tilføyer at gangen i straffesaker er denne: mistanke, siktelse, tiltale, dom og rettskraftig dom til slutt.

– Trude Drevland gikk av som ordfører i Bergen som siktet, minner Gottschalk om.

– En siktelse er tilstrekkelig for å utelukke et selskap. Særlig fordi økonomiske straffesaker som korrupsjon er langdryge prosesser med en mengde advokater involvert, ikke minst på entreprenørhold, vil jeg tro.

Vitner om uvitenhet

Alt i alt mener Gottschalk at Jernbaneverket og Nye Veier ikke har skjønt alvoret i bekjempelsen av økonomisk kriminalitet.

– Smith og Dahl Hovland forstår åpenbart ikke hvordan man skal reagere. Kanskje har de ikke vært borte i slike problemstillinger før, men hva vet jeg. Det hele vitner om uvitenhet.

BI-professoren mener for øvrig at selskaper som er bøtelagt for korrupsjon og prissamarbeid bør få en karantenetid på mange år. Helst ti år, minimum fem.

– Og det bør gjelde for alle, også slike som Peab, Skanska og Veidekke. Så vidt jeg husker, er de bøtelagt i løpet av de ti siste årene.

– Skal Jernbaneverket og Nye Veier virkelig komme i front og ikke i bakleksa, slik som nå, bør de vise vei i kampen mot økonomisk kriminalitet. De er i sin fulle rett til å innføre strengere regler, og som offentlige byggherrer bør de gå foran med et godt eksempel, sier Gottschalk.

Han ser at dette kan få vidtrekkende og alvorlige konsekvenser for entreprenørene.

– Men det burde de ha tenkt på før.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!