Cat fokuserer mye på integrert teknologi og hjelpesystemer under årets Bauma:

I følge Caterpillar har produktiviteten innen anlegg i USA i tidsrommet 1964 til 2012, stått på stedet hvil. De mener altså at man bruker like mange arbeidstimer og ressurser på å produsere det samme nå som på 60-tallet.

En tredjedel er drivstoff

Med minkende marginer og økende produksjonskostnader er drivstoff blitt et fokusområde. 30 prosent eller en tredjedel av maskinkostnadene er drivstoff, ifølge Cat. Det er flere punkter som er avgjørende for forbruket; tomgangskjøring, førerteknikk, utstyret og teknologi er noen av dem.

Tekno gjør amatører proffe

De innfører nå flere hjelpesystemer som ikke bare gjør uerfarne førere nesten proffe, men gjør også erfarne førere raskere og bedre. Visjonen med assistent-teknologien er å gjøre de fleste bruksområder fullt assistert.

En nybegynner vil, ifølge Cat, kunne gjøre oppgavene med 90 prosent av nivået til en erfaren maskinfører.

I følge Kield Jespersen, som jobber med teknologiløsninger i Caterpillar, er målet å oppnå full autonomi ved repetitive oppgaver. Mye av den integrerte teknologien skal ikke få noen merkostnad før om tre år, men vil etter hvert får påslag for å dekke inn investeringene.

Slik ser resultatet ut etter en overkjøring i løs sand med en D6K2 med Grade Control 3D med Slope Assist. Bladet justeres 100 ganger i sekundet. © Cat

Skjæret på denne D6N justeres 100 ganger i sekundet, noe som gir et langt bedre overflateresultat. Sensorene som brukes er egentlig Trimble-sensorer beregnet på fresemaskiner. © Fredrik Saugstad

Interessant for Norge

Senior produktsjef i Pon Equipment, Vilmundur Theodorsson, mener mange av systemene er svært interessante for det norske markedet. Han trekker særlig frem systemet som måler komprimering for valser som svært interessant for bransjen. Også systemer som CPM, Cat Performance Monitor, vil være interessante for å måle produksjonseffektivitet per liter og per time.

Cat Compaction Control med MDP:

For valser har allerede Cat et system som bruker et akselerometer i trommelen som måler hvordan grunnen reagerer på å bli kompaktert, CMV, Compaction Meter Value. Systemet måler tettheten på hele området valsen kjører og måler ned til 1 eller 1,2 meters dybde. Systemet er egnet for granulater og for å måle dypt. Nå lanserer amerikanerne også hva de kaller MDP, Machine Drive Power. Det måler motstanden på den hydrostatiske driften og beregner tettheten ut i fra energien som behøves for å drive maskinen fremover.

Gravere med Assist:

Grade Assist er et tillegg til Grade Control og bruker rotasjonssensorer på bom og stikke samt integrert skuffesylindersensor. Det kommer som tilvalg integrert fra fabrikk på beltegraveren Cat 323F for det europeiske markedet fra andre kvartal i år. Det kan ettermonteres på 323E og 323F.

 

Cat Production Meassurment (CPM):

CPM er Cats integrerte nyttelast veiingssystem og det skal være nyttig for alle som har behov for å måle vekten av masse som blir lastet eller fraktet. Systemet er tilgjengelig for mellomstore hjullastere, M-serien av hjullastere, dumpere i C-serien, og gravemaskinene 336F XE og 352F XE.

Poenget er å laste raskere, med riktig mengde for å øke produksjonen. Fordelene skal være økt HMS, mindre overlast, lettere vedlikehold, mindre forbruk og mindre dekkslitasje.

Vi kommer til å se mer og mer integrasjon av systemene ifølge Vilmundur Theodorson i Pon Equipment. © Fredrik Saugstad

Hjullasteren Cat 982M og en 745C dumper med CPM. Hjullasterføreren setter target payload til en Cat 745C dumper til for eksempel 33,3 tonn. Dumperen har lyssingnaler som lyser grønt når den er klar til å lastes og blinker rødt når den begynner å bli full. Den lagrer vekten i det den begynner å kjøre. Sensorene står på boggien. Hjullasteren har tip-off-function som forteller hvor mye det skal være på siste skuffa. © Fredrik Saugstad

Teknologisk Darwinisme

Caterpillar bruker 2 milliarder dollar i året på forsking og utvikling, men mange av innovasjonene kommer nå utenfra, fra eksterne partnere. George Taylor, sjefen for markedsføring og den digitale divisjonen hos Caterpillar, prater om noe han kaller for teknologisk Darwinisme. Det skjer når den teknologiske utviklingen går raskere enn hva mange selskaper klare å henge med på.

Ta penger for data

Det Caterpillar er opptatt av er å bruke teknologien for å hjelpe kundene, ikke bare ha teknologi for teknologiens skyld. Et fokusområde er også å øke maskinenes levetid som følge av teknologi som overvåker maskinenes helse. For da å kompensere for minskende delesalg, ser Cat for seg å tjene penger på data i stedet.

Kjør til det blir grønt: En CS78B med MDP kompakterer en provisorisk vei foran tribunen. På skjermen kan føreren følge med på hvor mange overkjøringer og hvor det var behov for mer kompaktering med fargekoder. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!