Fra venstre: Fylkesordfører i Troms, Knut Werner Hansen; og administrerende direktør i Implenia Norge AS, Stig Ingar Evje. © Statens vegvesen

Kontrakten til en verdi av 227 MNOK ble signert med Statens vegvesen den 20.desember på kontorene i Harstad. Implenia Norges datterselskap Norbridge AS vil være underentreprenør på prosjektet.

Implenia lavest

Det er fire bruer som skal bygges, hvor den lengste er Sandsøysundbrua på 305 meter.

Sammen med sjøfyllinger vil bruene utgjøre forbindelsen mellom Grytøy og Sandsøya.

Implenia Norge AS leverte lavest på pris, med sitt tilbud på i underkant av 224 millioner kroner (eks. mva.).

Kontrakten fikk de i konkurranse med fire andre tilbydere: LNS/PORR, Aarsleff AS, Veidekke ASA og NCC.

Byggingen starter etter planen i løpet av vinteren 2017.

Statens vegvesen er byggherre på vegne av vegeier Troms fylkeskommune.

Implenia Norge AS leverte lavest på pris, med sitt tilbud på i underkant av 224 millioner kroner (eks. mva.). © Implenia

900 meter sjøfylling

Prosjektet omfatter bygging av fire bruer mellom Grytøy og Sandsøy i Harstad kommune på fylkesvei 867. Inkludert i entreprisen inngår fabrikasjon og montering av fire brukonstruksjoner på totalt 900 m sjøfylling med tilhørende peling og betongarbeider. Tjeldevikbrua (44 m lang), Dynabrua (66 m lang) og Hjellnesbrua (66 m lang) er mindre bruer som skal bygges som stålbjelkebruer med betongdekke, i tre akser. Landkarene skal bygges i betong med påhengte vinger på overbygningen.

Sandsøysundbrua (305 m lang) ligger mellom Dynabrua og Hjellnesbrua, og skal bygges som stålkasse med dekke over tre spenn (90 m + 115 m + 90 m). Stålkassen har variabel høyde og skrå sider. Den utføres med innvendig avstivning både på langs og på tvers av brua. Landkarene på alle bruene er fundamentert på stålrørspeler gjennom sjøfylling og ned i opprinnelige masser til fjell. Sandsøysundbrua er nesten helt lik Gryllefjordbrua som Implenia bygde på Senja i 2012-2013.

Deler av sjøfyllingene tilhører en annen entreprise og vil utføres parallelt med bygging av broene. Området trafikkeres til daglig av rutegående fartøy og annen trafikk, i tillegg ligger det to sjøkabler og en vannledning i nærheten av prosjektet. Dette er blant aspektene som gjør dette prosjektet både spennende og utfordrende.

 

Det er fire bruer som skal bygges, hvor den lengste er Sandsøysundbrua på 305 meter. © Implenia

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!